söndag, maj 19, 2013

Trädgårdslycka!

Idag hade vi plantbyte i nätverket och det var flera nya, kul! Jag hade ganska sparsamt med växter med mig den här gången, frösådda sommarblommor, vitlök och potatis. Men vad växter jag fick med mig hem!
Bild: lindastradgard på Instagram

Jag ska försöka komma ihåg:

Rabarber (två olika) - ej planterat
En tomat
Jordgubbar - planterat i pallkragen
Rosenflockel - planterat i högra hörnet av slänten på baksidan
Primula (en lila och en ljusgul) - planterat under Magnolian
En iris - planterat i slänten på baksidan
Geum? - planterat under buskarna vid cykelvägen
Strålrudbeckia - planterat i slänten på baksidan
Solbrud - planterat i slänten på baksidan
Aster - planterat i perennrabatten på baksidan
Gul vitsippa - planterat längs blåbärsstigen
Fylld vit vitsippa - planterat längs blåbärsstigen
Nunneört (lila) - planterat under Magnolian samt under buskpartiet längs cykelvägen
Höstöga? - planterat i perennrabatten på baksidan (tror jag..)
En vitbrokig sak - planterat under eken
Violkungsjus - planterat i entrerabatten
Vårkrage - planterat intill uteplatsen på baksidan
Vidjehortensia - planterat högst upp på blåbärsstigen

Och nu har jag såklart glömt något!

Efteråt åkte vi till vår trädgård. Det var kul att visa, men jag kunde inte låta bli att gräma mig över allt det där som inte blivit gjort! Det hade varit ännu roligare att visa om jag hunnit gå ett varv mot ogräsen, om jag hade hunnit klippa klart gräset och trimma kanterna, om jag hunnit plantera lite krukor mm. NÅVÄL.

Några stannade på fika efteråt och vi hade jättekul! Efter att jag grävt upp lite växter från trädgården åkte vi till två trädgårdar till, två damer i nätverket som inte bor så långt bort. Där fanns hur mycket som helst som blommade och inte bara lungört, ormöga och gullviva. Där fick jag ett gäng av växterna i listan ovan. Det är så härligt med människor som delar med sig. "Kom hit, nästa gång du behöver växter... det blir mycket billigare!"

Jag hade grym trädgårdslust när jag kom hem, trotsade regnet och gick ut och började gräva ner växter. Efter middag gick jag ut igen, nu hällregnade det. Fick planterat högst upp på blåbärsstigen också. Sen började jag rensa ogräs. Jag gick genom blåbärsstigen, lite av perennrabatten, slänten på baksidan, buskpartiet mot cykelvägen och ytan under Magnolian. Inte dåligt! Nu ligger det ogräshögar lite överallt för jag orkade inte plocka undan. Var SÅ kall och blöt när jag kom in. Gott med en varm dusch efteråt.

Stort tack till min mamma som är här och backar upp med barnpassning och matlagning så jag kunde få lite efterlängtad trädgårdstid!

6 kommentarer:

Berit sa...

Härliga fynd fick du!!
Ha en underbar dag!!

Hannah sa...

Vad roligt det låter med plantbytardag!

Nora sa...

Vilka fynd! Växtmarknader och plantbytardagar är bland det roligaste som finns:-)
Ha en fin måndag!

samson sa...

Jo,vad mycket växter du fick och vad mycket du fick gjort i rabatterna
att ligga ute i rabatterna i ösregan har jag inte gjort sen jag sålde min kolonistuga
mammor är inte dumma att
ha det så bra
maggan

Hélena sa...

Låter helt underbart!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Vikkan sa...

...och där fick jag svar på min fråga som jag postade under ett annat inlägg. :-)

Massa växter du fick med dig hem. Som sagt, jag önskar jag hade hunnit med och komma.

Kram Vikkan