måndag, maj 27, 2013

Ett besök hos Peter Korn

Igår åkte jag till Eskilsby och hälsade på hos Peter Korn. Han har öppna visningar på helgerna och vi hade skrivit upp det i vårt program i Trädgårdsnätverket. Jag har varit där en gång tidigare för nästan sju år sedan. Jag har till och med bloggat om det. Den gången glömde jag kameran och nu hade jag bara mobilen.
Det är något väldigt fascinerande vad den här mannen håller på med. Nörderi på hög nivå! Jag lärde mig något som var nytt för mig...
- Man kan odla allting i sand! Korn använder kornstorlek (haha) 0-8-sand. Han tippar en hög på marken och formar den till en kulle. När han sen planterar en växt ser han till att all jord är borta från rötterna. Sen vattnar han ordentligt vid planteringen och sen får växten klara sig. Va? Gödsel? Kompost? Nä, det går bra. Torkar den inte ut? Nä, sanden är alltid fuktig.

Fördelarna är bland annat att det inte blir mycket ogräs och att det är enklare att hålla efter.

Peter Korn jobbar med att skapa olika miljöer där växterna ska trivas. Varma torra södersluttningar ger möjlighet att odla helt andra växter än fuktiga norrsluttningar.

Placera växten där den vill vara och inte där du vill ha den! Visst är det ett råd att ta med sig till sin egen trädgård! Frågan är om jag ska börja odla i sand?

Jag köpte en japansk buskrosling (efter att ha tagit livet på hittills fyra buskroslingar, ger jag inte upp!) och fänrikshjärtat King of hearts.


Inga kommentarer: