tisdag, maj 14, 2013

Humlesurr bland lungörten

Det sägs att humlorna är hotade, att populationerna minskar. Jag går ut i min egen trädgård och tror inte det är sant. Det surrar som bara den! Och var surrar de? Jo, i lungörten! Humlorna och insekterna bara älskar denna växt. Blommar tidigt på våren innan mycket annat. De har en massa nektar och är till och med goda för oss att äta. Jag har ju spridit min lungört och kan fortsätta med det. Just nu är den som allra finast!

Trist vad mycket som frusit bort i vinter. Den där julenen har stått och mått bra i zinktunnan i flera år, men i vinter strök den med. Liksom alla japanska järnekar och buskroslingar och en del annat som jag har :-(
Lungört längs gruset längst bort i bild.
I förgrunden är det en rosablommande lungört, som kommer lite senare. Den blir större och kraftigare än den vanliga lungörten. Ser ni jordhögen längst bort i blåbärsstigen? Jag hade fingerborgsblommor dr förra året, men nu finns det ingenting. En yta att plantera!!
Katsuran slår ut sina blad och körsbärsträdet blommar i bakgrunden.
Lungört längs hela blåbärsstigen.
Här har jag satt lungört som kantväxt. Rätt bra för att rama in jordhögen där borta. Där sår jag sommarblommor, men det blir inte fint förrän i juli/augusti!
Just nu blommar också kungsängsliljorna, de sticker upp så fint ovanför lungörten.
Jag har satt ett gäng under äppelträdet också. I bakgrunden kan man se att jag sått i pallkragarna, fiberduken är på!
Fler humleinlägg hittar du på Moseplassen!

6 kommentarer:

samson sa...

lungörten är så fin,tyvärr har jag bara en liten ynklig planta men den blommar nu
ha det så bra
maggan

Acchleja-Carro sa...

Jag ska försöka sprida ut min lungört också, har bara två, en stor och en liten... Humlorna vill man ju hjälpa så mycket man bara kan! =)
Och det är ju så fint med massor av dem hos dig!
Ha det fint! /Caroline

Marina sa...

Här surrar humlorna i Humleblomstern just nu. Passande!

Kram

Vikkan sa...

<3

Jenny sa...

Kungsängsliljor är så fina! Jag har inte haft såna, men förra året köpte jag en som jag hade i ett krukarrangemang och sen satte jag den i rabatten. Och tänk att nu ska den till att blomma. En liten stackare bara, men så välkommen!

Trevlig helg,
Jenny

Erika sa...

Mina järnekar var fina sååå länge. Och så kom solen o massa saker torkade ut fortare än man hann blinka. Jag gör vad jag kan för att framförallt se till att grannens bi har att göra honung av men i vinter var det många bisammhällen som gick bort av flera odlare.