söndag, maj 26, 2013

Sjuk syren

Vi har en sjuk syren :-(

Ännu en vår när flera stammar dött i syrenen som står utanför köksfönstret...
Den blommar just nu, men den imponerar INTE!
Jag har stoppat huvudet i sanden... detta har pågått ett par år nu. Så här ser sjukdomen ut: På sommaren börjar flera grenar gulna och göra höst alldeles för tidigt. Året efter har den grenen dött! De döda grenarna har jag sågat bort och hoppats att det ska komma nytt friskt under. Men nu vette tusan, nu måste jag ta i med hårdhandskarna. Jag har kollat upp syrensjukdomar, och det finns en del att välja på, bl a:

Honungsskivling
En svamp som ofta utgår från en kvarlämnad stubbe i form av tjocka strängar av svamptrådar, rhizomorfer. Dessa kan växa i alla riktningar flera meter och döda det som är i vägen. Om man lossar barken längst ner på busken kan man se vitt svampmycel, det luktar också svamp. Vid stora angrepp, ta bort hela busken!
 
Syrenbakterios
Ger svarta, insjunkna fläckar på de nya skotten och bruna fläckar på bladen, sedan dör skotten. Orsakas ofta av fuktig och frostbenägen placering. Välj en torr dag och klipp bort angripna skott och var noga med hygienen på händer och sekatörer. Bränn eller släng grenarna på soptunnan.

Vissnesjuka
Bladen får ett något mjölkaktigt utseende innan de vissnar. Hela buskar eller delar av busken vissnar och dör. Sjukdomen orsakas av en svamp som heter Verticillium albo-atrum, som kan angripa närmare hundra olika växter, både köksträdgårdsväxter som gurka och tomat, liksom vedartade växter som lönn och körsbär. Angripna buskar bör röjas och brännas och jorden bör bytas ut.

Honungsskivling är det nog inte, jag kan inte se något svampmycel. Jag kan inte avgöra säkert om det är syrenbakterios eller vissnesjuka (eller något annat). Jag har tyvärr inte tagit några bra bilder hur syrenen ser ut när den börjar vissna, och mitt minne säger att de gulnar. Svarta, bruna fläckar... känner inte riktigt igen. Är det syrenbakterios kan man hålla på att ta bort sjuka blad, men är det vissnesjuka ska hela busken bort.

Jag har bestämt mig för att denna syren ska bort. Syrenen mår inte bra och jag vill inte att den ska smitta de andra syrenerna. Det kommer bli ett himla jobb! STOR buske.

Det här är busken där vi hänger vår fågelmatning och spanar in fåglar på vintern. Jag skulle hellre vilja ha en rönn på platsen, med en massa fina rönnbär som skulle kunna locka till sig sidensvansar!

När ska jag nu göra detta? I helgen började vi skrubba huset... dags att måla om. Oh yes.

1 kommentar:

☀️http://gronasolglantan.blogspot.se/ sa...

Vi har en liknande syren där grenarna är kala....och vissa delar är jättefina....jag tror det beror på kompakt och näringsfattig jord.....håller på att flytta delar av syrenen...landet ska tömmas och ev. läggas igen...