söndag, maj 05, 2013

Nu blommar Magnolian!

Nu blommar vår Magnolia!
Det doftar så gott, men man får gå ganska nära.
De kalla nätterna har skadat en del kronblad, men den här var fin!
Vi har haft sol och blå himmel idag!
Förra våren tog jag bort gräset under Magnolian och planterade ormöga och gullviva. Det har inte blivit den där täta mattan än. Sen vill jag plantera en del annan vårblom här också, nunneörter och lökar...
Ormöga.
Det är sent i år (liksom första året vi bodde här):
2006: 3 maj (sprickfärdig 27 april)
2007: 12 april (sprickfärdig redan 3 april)
2008: 22 april
2009: Peak 24 april
2010: 26 april
2011: Omkring 20 april
2012: Kom igång i slutet av mars (värmebölja), sen blev det kallt och den blommade igen med skadade kronblad omkring 20 april

2013: 1 maj  

Jag har hittat en plats för en till Magnolia... jag vill ha en Leonard Messel. Eller en ljusgul sort!

8 kommentarer:

Acchleja-Carro sa...

Underbart! Det blir ju en magnolialund! =)
Jag har vita ormögon ;-) och de slog ut igår. Någon gång vill jag också ha en Leonard Messel! Jag har också hittat platsen, men inte pengarna...
Ha det fint! /Caroline

Anna Vattenkanna sa...

Så vackert vuxen den är! Ljuvligt med blommande träd + vårblomsmatta...

Kram

Marina sa...

Underbart fin! Min blommar inte i år heller. Den vill sig inte. Nu känns det som att jag väntar på att äppelträdet ska dö (har en kräftskada) så magnolian kan ta den platsen. Kan ta flera år ännu.

Kram

Trädgården på Höjden... sa...

så himla vackert och ännu finare blir det när din vårmatta täcker undertill. ljuvligt
kram åsa

Vikkan sa...

Vackert! :-)

Hélena sa...

Så vacker den är, gillar verkligen formen på din Magnolia.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Carina sa...

Underbart, kommer bli kalas!

Ulrika sa...

Magnolia, så underbart vackert!
Vår har ännu aldrig blommat, men jag vill inte ge upp hoppet.
Ser gärna fler bilder på magnolian.
Ulrika