tisdag, maj 21, 2013

Fritillaria och narcisser

Nu börjar jag se resultatet av lökarna som kom i jorden i höstas. Min raritetslök Mörk klocklilja Fritillaria Persica (som jag bara tyckte jag kunde köpa en av), blommar så fint! Hoppas den kommer åter.
Tyvärr har kungsängsliljorna nästan helt vissnat ner, annars hade de varit fina ihop. Fast egentligen blommar klockliljan lite för tidigt, för jag tänkte den skulle blomma tillsammans med det andra lila på framsidan (vilket inte har kommit igång än). Ser ni i högre hörnet, där står den. Oj, vad den såg nedslagen ut efter haglet i lördags. Men den reser sig ganska bra!
Sen satte jag fem Narciss 'Regeneration', och de är vansinnigt söta! En mild gul färg och blommorna är små! Bara ett par centimeter stora, det var jag oförberedd på.
Sen har det inte alls gått bra för allt. Detta satte jag:
  • Vintergäck Eranthis hyemalis 120 st - nog var det fler vintergäck än förra våren... men 120? Knappast!
  • Snödroppar Galanthus elwesii 40 st - var då?
  • Snöklockor Leucojum Aestivum 30 st - minns inte var jag satte dem och har inte sett dem :-(
  • Vårstjärna Chionodoxa forbesii 100 st - Samma som vintergäcken, visst är det fler, men 100? Knappast!
  • Crocus 30 st - Det här var lökar jag fått på köpet. Krokus är lite för populärt för rådjuren för att jag ska kunna satsa på dem. Jodå, det blommade ett par stycken i våras!
  • Allium Purple Sensation 30 st - De här kommer upp fint, snart ska de blomma!
  • Allium Nectaroscordum 25 st - Dessa har jag inte sett röken av! Hoppas de blommar lite sent... men var satte jag dem?
  • Mörk klocklilja Fritillaria Persica 1 st - yes
  • Narciss Regeneration 5 st - yes
Till hösten ska jag satsa ännu mer på narcisser!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så vacker klockliljan är, wow! Jag har inte heller haft nån vidare tur med mina lökar. Allium verkar vara ett säkert kort, men av snödropparna blommade en enda. De ska visst vara svåra att etablera. Kram från Hanna

Hélena sa...

Klockliljor köpte jag tre av i höstas. Hade glömt bort dom tills de tittade upp. Oj, vad snygga de är med Queen of Night och Cuban Night. Ska utan tvekan köpa den igen.
Ha det bäst!
Kram Hélena

samson sa...

En del lökar som jag satte i höstas har ruttnat bort sen tror jag att en del lökar som man köper är lite väl små så bara att hoppas på att det blir bättre med åren när de vuxit på sej
ha det så bra
maggan