torsdag, augusti 02, 2012

Augusti är skördetider

På våren när man sår och grejar tänker jag mycket på augusti när man får gå och plocka och njuta av alla blommor. Det är lite knäppt, för man längtar ju inte precis förbi juni och juli, men ändå. Nu är de månaderna förbi och sommaren blev väl inte vädermässigt precis vad man tänkt sig. Men nu. Nu är det augusti och många fina dagar kan finnas framför oss med ljumma, mörka kvällar med grill och kräftor och annat skoj. Hoppas kan man ju!

Jag läste att många tagit upp sin vitlök och sen läste jag att rötterna kunde drabbas av lökmögel och då blev det fart på mig. Lökarna fick komma upp! Så jag kallade på förstärkning...

Sen sköjde vi vitlökarna i en balja vatten och jag försökte mig på att fläta ihop dem. Svårt! Måste nog googla lite på hur man gör. Nu hänger de på tork på altanen. Några vitlökar åkte direkt in i kylskåpet för att användas.
Vi grillade med våra grannar på kvällen och då vi inte har så mycket sallad i pallkragarna gick jag till kryddlandet och plockade ihop lite av varje: mynta, salvior och timjan. Hackade örterna, samt två chilifrukter (torkade från ett annat år!) och stekte tillsammans med pressad vitlök. Starkt och gott tillbehör till grillen!

Det här är också gott tillbehör... Mums med lättkokta brytbönor, smält smör och salt!
Idag var killarna trötta och jag fick en stund att greja för mig själv. På våren tänker jag på augusti och i augusti tänker jag på... våren! Jag passade på att så gullvivefröna som jag samlat in. Jag har spritt frön i rabatterna, men tänkte försöka mig på en lite mer kontrollerad form av frösådd i en av pallkragarna. Jag kan tänka mig hur mycket som helst av mina gullvivor!
Jag har sått vintersallad och portulak i lökkragen, men det var ganska lite kvar i påsen. Måste fixa frön!

Mobilen har hängt med mig i trädgården och jag har till sist börjat med Instagram jag med, lindavikgren heter jag för er som vill följa med. Där kan jag uppdatera lite snabbt innimellan blogginläggen!

Avslutar med en blombild. Jag köpte rudbeckior till min nya slänt och de blommar så fint! Vackra i eftermiddagens motljussken!

5 kommentarer:

Madeleine sa...

Japp! Jag håller med. Älskar rudbeckia. De är vackra i knopp, när de börjar slå ut och när de blommat över. En perfekt trädgårdsväxt med andra ord! :)

Madeleine sa...

Hej igen! :) När jag tittade lite närmare på bilderna och såg dina två små lintottar kom jag på att jag har läst din blogg tidigare, under min förra bloggperiod (har inte bloggat på ett par år nu...). Men då var jag lite hemligare och kallade mig Ronja. :)

Trädgården på Höjden... sa...

Detta är mitt första skördeår och jag tycker det är så underbart att få leta efter potatisar, plocka nymogna tomater, chili och paprikor. dra upp morötter. Helt oslagbart.
Hälsar Åsa

Ulrika - Timjan och pioner sa...

Nu har jag läst i kapp i din blogg så nu är jag up to date efter semestern :-) Vilka underbara vitlökar ni skördat! Jag odlade förra året men de blev inte så stora som era. Kanske ska sätta i höst och försöka igen!

Erika sa...

Härligt att få ta del av allt slit man lagt ner och skörda lite. Jag tar gärna emot lite ceris näva, tack tack. Jag har många färger på G i min slänt. Du kommer bli förvånad!