fredag, augusti 17, 2012

Hur går det med nya köksis?

Äntligen börjar det vara lite höjd i sommarblomsrabatten. Jag ska visa några bilder från en väldigt solig förmiddag i veckan.
Men jag väntar fortfarande på att solrosorna ska blomma... Krassen har inte täckt in marken som jag hade tänkt mig (rådjuren har varit här ett par gånger). Men den här röda buskkrassen är i alla fall väldigt snygg.
Här är en översikt. Ringblommorna är riktigt fina. De som jag sått på denna plätt är frön från ett litet hus. Jag glömde ta närbilder! Till nästa säsong ska jag plantera och fixa kring trädgårdssoffan (och förhoppningsvis hittat Soffan med stort S).
Så här ser det ut från andra hållet. Vi har sågat ner hållaren för flaggstång (där det jordiga i gräset är). Den har stått och sett skabbig ut i sju år och någon flaggstång har det ju inte blivit. Nu stod den väldigt mycket i vägen.
Som kantväxt har jag satt lungört för jag tänkte få ihop den här delen med resten av trädgården. På våren ser ju en köksträdgård väldigt tom ut, men så här blir det ändå lite färg och lungört blir det ju knappast för mycket av hos mig?
Bågarna med rådjursnät över var ju ett genidrag. Växterna får växa i fred, bara sniglarna att hålla koll på! Lådan närmast i bild är min speciallåda, med grejer som verkade spännande i frökatalogen! Bronsfänkål, röd sallad (inte så spännande kanske, men jag sådde Agretti här som aldrig grodde så jag fick så annat), citronkoriander, isört och citrongräs. Det är lite skumma smaker som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Plockar i sallader mest. Tips mottages tacksamt! Till nästa säsong ska jag försöka så mer grejer med höjd som får stå närmast staketet. Kanske vi kan byta ut Gunnebostaketet mot armeringsnät?
Det blir nog ett särskilt inlägg med sammanfattning av vad som blev lyckat och misslyckat med mina odlingar i år.

4 kommentarer:

Madeleine sa...

Ser så fint ut! Kul att köra "spännande grejer i katalogen"! Det vore kanske något för mig som är så enormt stelbent och konventionell i mitt odlande! :D

Anonym sa...

Wow, så fint det är. Jag gillar verkligen din trädgård och blir glad av att se den. Bilden i din header med de kulörta lyktorna är också ett riktigt glädje-piller!

Fint med hönsnätsbågarna! Lite solrosor där mot stängslet kanske? Det skulle passa fint tycker jag.

Ha en skön fredag! Kram Hanna

Trädgården på Höjden... sa...

Ser riktigt härligt ut.
Ja, det där med höjdväxter har jag också börjat inse vikten av. Man kan ju inte kunna allt meddetsamma ;-) Solrosor kan jag ju absolut puffa för. Tycker de är underbara. Och höga ;-)
Kram Åsa

Berit sa...

Ser underbart ut!! Jag älskar att gå och äta från mitt trädgårdsland, helst direkt i mun.
Ha en underbar dag!!