fredag, augusti 17, 2012

Välkommen på Dahliafrossa!

Ett craving har väckts hos mig och det handlar om stora, färgstarka, formsäkra dahlior. Fy bubblan så fräcka de är! Jag har bara en, men den är fin:
Jag fick den förra våren av Solrum-Lotta och lyckades övervintra knölarna i vår källare. Jag planterade knölarna i en kruka i våras och där har den fått utstå diverse snigelangrepp... men inte så farligt ändå. Den växte till sig och är nog dubbelt så stor som förra sommaren! Jag vet inte vad som hände... jag tror inte jag gett någon extra näring? Kanske den behövde mer sol? Check it out!
Jag skulle gärna vilja ha ett par olika sorter. Lottas Dahliaparad är ju galet läcker!
Foto: Lotta Lindekrantz 
De där stjärnlika är nog mina favoriter! Jag är säker på att mina killar också skulle gilla dem! Och se vad snyggt att ta in i vas... åh:
Foto: Lotta Lindekrantz
Det är fler i bloggvärlden som insett storheten i dahlior! Åsa på höjden har en imponerande samling!
Foto: Åsa - Trädgården på höjden
Jag gillar särskilt den vinröda! Och hennes rosa som hon fått från grannen Elsa. Kolla så stor den är!
Foto: Åsa - Trädgården på höjden
Nu vill jag lära mig mer om dessa läckra växter. Passande nog ordnar Trädgårdsnätverket i Mölndal dahliavisning i Botaniska trädgården den 29 augusti! Bor du i krokarna, har du möjlighet och är det minsta intresserad så passa på att gå med i vårt nätverk (gratis! maila namn, adress, telefon och mailadress till Helena Lilja-Nordberg, helena.lilja@sv.se ) och anmäl dig till träffen:

Guidad visning av dahlior på Göteborgs Botaniska trädgård

Följ med på en visning av Botaniskas underbara dahliarabatt där man kan njuta av 100 olika arter. I trädgården finns också världens största samling av vilda dahlior (19 arter) insamlade av Botaniskas personal under en resa till Mexiko 2011. Trädgårdsmästare Maria Sjöstedt, som också var med på expeditionen till Mexiko, ger oss en inspirerande guidning.

Samling vid Botaniska trädgårdens huvudentré senast kl 18:00 där Maria tar emot oss.
Pris: ca 25-50 kr (beror på hur många vi blir, vi delar på 500 kr)
Max antal 20 personer
Sista anmälningsdatum onsdagen den 22/8-2012 (anmälan är bindande)
monica_mc_dahlberg@telia.com

Välkomna!

Trädgårdsnätverket i Mölndal i samarbete med Vuxenskolan i Mölndal
Vilda dahlior... visst låter det intressant?! Det var längesen jag besökte Botaniska på sensommaren, så jag ser minst lika mycket fram emot att åka dit för att se resten av trädgården i sensommarblom! Spana in trädgårdsmästaren Zetterlunds blogg med bilder från Botaniska... Kommentera gärna om du tänker gå! Trevlig helg!

5 kommentarer:

Min rosendröm sa...

Ja.... min nya craving också!!! har precis beställt ett gäng ifrån flora linnea.

Bor du i Mölndal? Jag jobbar där ca 2 dagar i månaden, om du känner för att visa din fina trädgård så säg till, vore jättekul. Jag har ju följt din blogg några år nu.

hälsningar
Nina

Vardagens guldkorn sa...

Superläckert!
Nu har fröerna landat hos mig :)
Tack snälla !
Kram Linda

Hélena sa...

Så vackra! Jag har en jättestor som är dubbelt så stor som min hand. Helt galet.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Jo sa...

Visst är det fint med dahlior? Jag är inne på tredje året med frösådda dahlior och har ett helt gäng i "röda rabatten" (som inte blev särskilt röd...) men de har haft det lite motigt och har inte slagit ut ännu. Förra året hade vi massvis med dahlior i Rucklet och det var ljuvligt att kunna plocka en massa buketter!

Törnrosa sa...

Woaw, så läckra! Och din är en riktig "höjdare", i dubbel bemärkelse. Superfin.
Hej från Törnrosa