tisdag, maj 19, 2009

Utflykt till Benareby

Igår kväll var trädgårdsnätverket till Håkan Wallins trädgård i Benarby. Trädgården var helt otrolig med massor av blommande rododendron, speciella träd och vindlande gångar. Läckert! Tyvärr glömde jag kameran och hade bara mobilen med mig.

Trädgården sluttade och hade flera terasser och planteringar i slänter. Utsikt över trädgården från huset.
Massor med rododendron och azalea stod i blom.
Vindlande gångar med tak över huvudet i form av olika träd. Bland annat hasselört som marktäckare. Så fint.
Snygga trappor. Inspiration till våra egna slänter.
Håkan säljer lite olika växter, både perenner, rododendron, träd och buskar till bra priser. Hm, vi länsade hans lager ganska bra igår kväll! Själv så köpte jag äntligen en kopparlönn!Min plan är att ha en kopparlönn och lite andra roliga träd på baksidan intill stenmuren på baksidan. Där tänkte jag anlägga ett woodland! Men det dröjer något år innan jag kommer till den delen av min trädgård... så nu har jag kommit på en annan plats åt detta lilla träd (det tar ju ett par år innan det kommer att kännas som ett träd...). Jag ska sätta den i slänten på framsidan närmast cykelvägen. Då kommer man att kunna se den året om. Den har ju så fin bark. Min nya plan för slänten är också att i huvudsak tänka på höstfärgerna när jag planterar. Då kommer ju kopparlönnen bli perfekt med sina vackra höstfärger! Så här ser bladen ut just nu: Jag köpte även några perenner. Äntligen äger jag ett vitt löjnantshjärta!Jag satte den mitt i skuggrabatten.

Sen köpte jag tre lila violkungsljus som jag satte i min nya plantering. Åh det blir så bra om den nu slår ut samtidigt som de lila alliumbollarna, syrenen och snart blommar den lila rododendron. Kommer ni ihåg min lila framsida för två år sen? Dessutom köpte jag ytterligare en vitkantad funkia.

7 kommentarer:

Evelina sa...

Du har så fin trädgård och så mycket fina växter! Du borde börja ta inträde snart ;-)
Kram

Lindas trädgårdsblogg sa...

Evelina: Alltså... bilderna på den fina trädgården var ju inte i min trädgård! ;-)

Charlotta sa...

Vitt löjtnantshjärta är min favorit sedan jag såg den på Alltkreativt-bloggen. Underbar!!!

Thorins Trädgård sa...

Vilken fantastisk trädgård Håkan har!! Det kommer ta minst 10 år innan jag ens är i närheten.

Men, det är ju kul att bygga trädgård :D

/Marit

Erika sa...

Hade helt missat att den utflykten var nu. Är hemma och planterar en planta för var kväll. Lite små pillär trevligt på vardagskvällarna.

Ditt lila tema var jätte fint, förstår att du vill ha tillbaka din rosrabatt.

Har flyttat mina vita ljtnanshjärten till ett skuggigare ställe men några blommor blir det inte i år.

Jillsan sa...

Vilken härlig trädgård du besökte men din egen går inte av för hackor!!!!
Ha det gott!

Northern Shade sa...

This looks like a great garden to tour, where you can get many ideas. The planted terraces in front look good. I particularly like the plantings n either side of the stairs, under the trees.
I have 2 Dicentra 'Alba', and I really like the little white hearts under the trees.