söndag, maj 10, 2009

Nya planteringen

Igår kväll var jag ute till mörkrets inbrott och planterade i min nya plantering. Tanken var ju ett körsbärsträrd, Prunus Sargentii 'Rosensky' med marktäckare under, men jag har gett upp den tanken för i vår. Skulle börjat leta tidigare och nu känner jag inte att jag har tid längre.

I stället gör jag nu en perennplantering. har en del tillbytta växter, frösådder mm som behöver plats och den här platsen är ju jättebra egentligen!

Så här ser det ut från cykelvägen (bilderna är klickbara).Buxbom på hörnet med lammöron som marktäckare. Jag ska fixa en bild med texter senare.

Så här ser det ut inifrån trädgården.Vitkantad funkia på hörnet (ska lägga stenar i själva spetsen). Risiga lungört som tålig kantväxt mot gräsmattan (ska klippa ner dem så det kommer nytt bladverk).

Annat som finns i rabatten:
Mina brunnävor har fått ny plats kring rundeln.
Mitt snygga höstsolverax är väl det som kommer ge höjd åt planteringen.
Randgräs lyser upp.
Vitbrokig benved lyser också upp och får gärna bre ut sig.
En himmelsblå iris för det snygga bladverket
Sköldpaddört ger stadga och blommar på hösten.
Likom Rudbeckia 'Magnus'. Två frösådder som jag hoppas ska växa till sig i år!
Några frösådda blodtoppar får vaja över buxbomen. Hoppas de växer till sig.
Malvor blir söta kring rundeln.
Stjärnflocka som kantväxt.
Hostan So sweet som kantväxt.
Plymastilbe, koreansk plymspirea och pyreneisk näva är okända kort som jag bytt till mig.

Hoppas det tar sig! Jag funderar på att peta ner en massa lobelia eller liknande för en del av perennerna är fortfarande väldigt ynkliga. Vet inte om det blir nåt av dem i år.

4 kommentarer:

Thorins Trädgård sa...

Det kommer bli kanonfint. Du lägger väl ut bilder allt eftersom så att vi kan följa utvecklingen?

Soliga och blåsiga hälsningar från Marit

mitt gröna hjärta sa...

Oj, du har varit flitig som vanligt:) Ska bli kul att se resultatet senare när det blommar!
Ha en bra vecka/Jenny

Saga sa...

Åh kul! Trädgårdsblogg =) hittade hit från en annan blogg som jag gick ifrån en annan blogg o.s.v

Jag har precis "blivit med" trädgård =) kan jag länka till dig?

Erika sa...

Du kommer bli så besviken när du ser våran mossiga backe. Vi kommer nog aldrig vara i näreten av dina härliga former i trädgården.