lördag, maj 02, 2009

Framsidan

Jag kan förresten slänga in en bild från framsidan och dela med mig lite av mina funderingar.

Jag gillar verkligen formerna som blivit.


  • Rabatten längst ner i bild (med dvärgsyrenen) skulle behövt piffas till. Lungörten växer väldigt ojämnt! Många plantor har skjutits upp av tjälen också. Men men. Förutom lungört är där hosta och spansknäva, men dessa har knappt kommit upp. Uppstöttningspinnen till dvärgsyrenen är lite stor. Kan kanske ta bort den nu.

  • Jag håller på och fyllnadssår i gräsmattan, därav det jordiga. Skulle behöva klippa gräsmattan, men då får jag kryssa över sådderna. Hm.

  • Gräsmattan är ju i form av en oval. Jag tänkte lägga betongsten runtom gräsmattan och sätta en låg marktäckare runt plattorna (som förstås ska grävas ner). Jag funderar lite på gråtimjan eller backtimjan, men har ingen erfarenhet om de skulle trivas i min lerjord. Tror att platsen borde vara rätt torr här precis vid kanten av slänten, men får nog blanda jorden med en hel del sand i alla fall...

  • Bänken får hitta en ny plats.

  • När grävmaskinisten kommer hit (som ska fylla jord runt garaget) ska jag be honom ta bort berberisbuskarna vid släntkanten (buskarna längts bort invid rododendron, syns knappt, får vara kvar). Jag vill ta bort häcksnutten med sibirisk ärtbuske också längts bort i bild. Jag har en idé om vintergrön liguster som får rama in detta lilla trädgårdsrum.

  • Och så var det ytan under det blivande trädet (Ika har lockat in mig på bergkörsbär och så får det nog bli - vacker blomning och härlig höstfärg!). Ytan är inte så stor som man skulle önska så jag funderar på att köra en enda marktäckare under. Flocknäva? Jag har flocknäva i trädgården som jag skulle kunna dela, men är lite sugen på någon annan sort. Men den jag har passar säkert det lila tema som framsidan antar på försommaren. Hortogreen säljer en annan marktäckande näva som jag tycker verkar spännande: Geranium hybrid 'Sweet Heidi'. Fast dyr är den.

  • Tills vidare blir det nog lungört i alla fall, åtminstone som kantväxt. Några fler buxbom skulle jag också vilja ha. Har sex små klot som jag kan flytta på.

  • Jo, höll på att glömma. Rundeln skulle behöva lite höjd runtom sig om man ska vilja sitta där. En plan jag haft är att sätta ett gräs intill, men jag vet inte. Just nu är jag inne på att bygga en ställning och plantera rosen Constance spry vid den. Jag har den på en annan plats i trädgården där den inte trivs. Jag borde iofs skydda den mot rådjuren, de har hittat den och betar av den så den har inte blivit mer än en halvmeter på två år...

  • Till vänster utanför bild har jag tagit bort en spireabuske. Jag funderar mycket över vad jag nu ska använda ytan till. Var länge inne på någon hortensia som blommar fint på sensommaren. Nu lutar det lite mer på snygga bladfärger. Kanske en vitbrokig kornell (med röda grenar på vintern) tillsammans med en rödbladig fläder.

  • Som kantväxt intill grusgången funderar jag på en häcksnutt av formklippt måbär. Det blev nämligen tio plantor över som jag behöver hitta en lämplig plats åt. Måbär blir gul på hösten, jag tror det skulle bli fint mot vårt gula hus.

Det är inte klokt vad man kan fundera. Här är förresten en bild på rabatten till höger. Det var gjort som en rosgrop, men rosorna är inte särskilt dominerande. Den lilla kompakta benveden börjar ta ganska mycket plats!
Brunnävorna är jättefina när de kommer så här som kuddar. Tyvärr så tar de för mycket plats senare på säsongen så jag måste hitta en bättre plats åt dem. I veckan fiskade jag upp kantstenarna, de syntes inte alls. Sen har jag fyllt på med jord och lagt tillbaka stenarna.

2 kommentarer:

Evelina sa...

Du har en så fin trädgård!!!
Allt genomtänkt in i minsta detalj.
Så fint!

jkl sa...

Nu läser jag verkligen inläggen om trädgård med stor behållning, sedan jag började gå loss på trädgårdslivet så är det inte bara dina söta twins som lockar :)