tisdag, maj 08, 2007

Derome kryddor och perenner - värt ett besök

Ikväll var det avslutning i trädgårdskursen och vi gjorde ett besök till Derome kryddor & perenner norr om Varberg. Plantskolan drivs av Ing-Britt och Lasse Andersson och är från början en gammal bondgård. Ing-Britt berättade att hon är tokig i perenner och hon väljer nästan bara växter till plantskolan som hon själv gillar. Därför kanske man inte hittar det allra vanligaste sortimentet. Det var verligen spännande att gå runt och titta på alla växter. Och när det står små kommentarer på växtbeskrivningarna blev man verkligen köpsugen!Jag hade faktiskt inte planerat att jag skulle köpa något (haha), men jag fick med mig hem rödbladig aster, rödbladig veronika, diamantgräs, brunnäva och myskmadra. I helgen måste jag gräva nya rabatter :-) (eller nåt)

Den här ursöta kaninen kom och hälsade på oss och följde med oss runt bland planteringarna. Jag är bara van med kaniner som rymmer när man släpper dem lös, den här var verkligen jättetam!Ing-Britt visade runt i trädgården och där fanns väldigt många planteringar. Örtagården... Dammen...Senare i sommar måste jag åka dit igen för att se när de här rosenportalerna blommar!Skuggträdgårdarna samt Japanhörnet som de höll på att jobba med missade jag att fota. Till sist några fina bilder bara. Marktäckare...Tulpaner...Välkamouflerad blomma...I morgon ska vi börja planera för vad vi ska göra i det nya trädgårdsnätverket i Mölndal! Hör av dig om du vill vara med!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Gärna jag hade varit med till den trädgården. Jag har lagt in en del kort på tulpaner, bland annat den du visar, så vackert. Man bara häpnar över alla sorter och färger. Jaga små kaniner har man varit med om. Måste skriva upp trädgården ifall man någongång är i närheten. Små kommentarer, vilka härliga människor.

Anonym sa...

Vad fint! Verkar värt ett besök!

Anonym sa...

Hamnade här av en lite slump och oj så många vackra foton du bjuder på.

Kram Kram

Anonym sa...

Oj vilka fina bilder! blev inte alls nå sugen på en alldeles egen trädgård.... *s*

Anonym sa...

Jag brukar försöka blidka maken att svänga in på Derome när vi är på väg till VArberg eller Malmö - har inte funkat hittills. Nu jäklar skall jag stå på mig ordentligt nästa gång. Så fint och välskött det verkar. Alltid kul med plantskola som har lite ovanligare sortiment.
Å andra sidan borde jag inte åka dit - var sjutton skall jag plantera?? Mitt på det lilla kvarvarnade gräs vi har??

Anonym sa...

Vad stort det var! Jag och Karin på "vår" blogg har pratat om att åka dit och nu när jag ser dina bilder vill jag åka genast =) Så det blev lite inköp för din del - du som inte hade att göra innan.... Myskmadra sådde jag och den har kommit upp, en blomma jag ser fram emot, lukt, går att torka och skuggtålig som breder ut sig... Jag vill gärna vara med i nätverket i Mölndal - hur gör jag då? Anmälan till dig?

Anonym sa...

Vad kul med ett trädgårdsnätverk.. och härlig utflyckt.../åsa

Anonym sa...

Så kul att se bilder därifrån! Jag handlade från dem för första gången för några år sedan på Liseberg och därefter har det blivit inköp både i plantskolan och på bondens marknad i haga. Ett par år i rad har de haft försäljning av pluggplantor till förmånliga priser i juni. Nu blir jag sugen på att åka dit igen!

Du får rapportera hur det går med trädgårdsnätverket, låter spännande!

Anonym sa...

Oj, vad mkt fina bilder!

Hannele på Hisingen sa...

Kul att se dina bilder, jag var där förra sommaren.

Cin sa...

Verkar vara ett kanonställe. Har inte så långt till Varberg, får kanske ta nästa "bil-körar-tur" dit!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för alla kommentarer!!