onsdag, maj 09, 2012

Spännande buskar och träd hos Håkan Wallin

Ikväll har vi i trädgårdsnätverket gjort vårt årliga besök till Håkan Wallin! Där har jag ju genom åren köpt både kopparlönnkatsura, shirasawalönn och japanska lönnar. Ikväll hade jag hoppats på en till kopparlönn, men några sådana hade han inte den här gången. Jag kom hem med en småbladig rododendron med blålila blommor istället, se längst ner.

Det hade hänt grejer i trädgården sedan vi var där senast! En helt fantastisk, stooor, damm hade de fixat längst ner i trädgården. Vattenfall och brygga. Den stora stenen i mitten av bilden var så himla effektfull!

Håkan Wallin gillar surjordsväxter... jag vet inte om han har så mycket annat faktiskt! Jo, ett enorm grönsaksland. Han bygger upphöjda bäddar med sten eller torvblock. Här har rabatterna formats så att gräset blir en slingrig gång. Rabatten till höger ligger precis vid dammen och hade inte blivit planterad ännu.

Den här vyn gillar jag. Magnolian Leonard Messel blommar till vänster. Ett jätteträd ju! Jag har den på min vill ha-lista, men trodde den skulle bli mer som en buske. Rakt fram i bild står en likadan shirasawalönn som jag köpte förra året. Löven har inte börjat spricka än.
En närbild på de ljuvliga Magnoliablommorna! Blomman är lite större och kraftigare än blommorna på min stjärnmagnolia.
Ett annat läckert träd är glanskörbär, men herregud så stort det var!
Han har också en stor Skenkamelia. Stammen är superläcker!
Trädet var flera meter högt och hade ett ganska upprätt växtsätt, se bilden:
Den lär få vackra höstfärger!

Deras ormhassel var också jättestor, och så himla snyggt det är att stamma upp! Lotta, visst tänkte du stamma upp din?
Åh... han hade såna gråa trämöbler som jag alldeles säkert kan tänka mig. Soffan i bakgrunden står vid dammen.
Och en tall i kruka!
Till sist en bild på busken jag köpt. Denna hittade jag i hans planteringar, min är likadan men hade inte börjat blomma. Jag tänker att det skulle bli fint med en vintergrön buske på framsidan som blommar i det lila temat som jag har där i maj/juni. Väldigt söta blad, om du frågar mig.
Rhododendron Blue Baron, heter den och kostade 180 kr.
Det har regnat hela natten och nästan hela dagen. Vad betyder det? Snigelinvasion! Men växterna behövde regnet!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så fina och inspirerande bilder - fick inspiration till att kanske renovera en gammal torvblockskant vid rhododendron istället för att bygga nytt i annat material. vänligen lollo i mälardalen

Törnrosa sa...

Men oj, så kul att hitta till din blogg. Dagens klipp! Hit ska jag komma fler gånger. Så mycket fint och inspirerande du visar.
Hej från Törnrosa

Erika sa...

På min fänrikshjärta satt det massor av små sniglar i går efter regnet. Såg ett par större på vägen. Usch för att det har börjat nu.

Lotta 8`) sa...

Oj så mycket fint! Jag som tittade på en Skenkamelia i söndags... varför köpte jag den inte?!!
Mycket fin trädgård och massor av ideer :)
Ha det :)

Monica R sa...

tack för härliga inspirerande bilder! mvh Monica R