måndag, augusti 05, 2013

Hej trädgårdsbloggen!

Solnedgång över Piteå.

Näva i kvällsljus.
Oj, bloggen tog visst semester tillsammans med mig. Jag är imponerad över ni andra bloggare som oförtrutet bloggar på i semestertid. Jag får liksom inte ron att sätta mig vid datorn, ena kvällen hälsar man på hos nån, en annan har man gäster, på dagarna är man upptagen med familjen. Nu har jag i alla fall äntligen packat upp datorn (som fick följa med på semester, men som inte blev så välanvänd!).

Hur har vår sommar varit då? De första två veckorna efter midsommar blev smått hektiska. En massa att göra och så ett trasigt avlopp på det. Det tog några dagar i anspråk. Kul? Not! Vädret var sisådär också. Vi (okej, min man) byggde ett litet däck runt poolen, men man blev liksom inte badsugen ändå när solen och värmen saknades. De där första två veckorna gick jag och var lite frustrerad faktiskt, jag fick inte alls någon tid för trädgården. Men vi hann måla ett varv på huset!

Sen packade vi bilen och åkte upp till Norrland i två veckor. I år valde vi att åka supertidigt och sträckköra hela dagen. Vi hade gjort en liten färdplan, med rimliga lek- och matstopp och marginaler för snabba kisspauser. Vi kom fram tjugo minuter efter beräknat, men så kom vi också iväg tjugo minuter efter att vi tänkt, bra plan! Sigge och Hugo är fantastiskt duktiga på att åka bil, tålmodiga som få, fast en hel del frågor om när vi är framme såklart. Elmer däremot blev rastlös mellan varven och vi fick köra godis- och glassmutor för att få lite lugn ibland ("om det är lugnt i bilen i två minuter får ni en karra!" "om du fortsätter trycka fötterna i dina brorsors ansikten blir det ingen glass på Ikea!" - det blev ingen glass på Ikea :-/).

Däruppe bor vi mest hos barnens farmor, lata dagar med bad och blåbärsplock. Dock var vädret bedrövligt, så jag blev aldrig badsugen då heller. Jag gjorde däremot tre blåbärspajer och kokade två burkar blåbärssylt!
Blåbär på stugan.
Sen åker vi runt och hälsar på släkt och vänner och så bodde jag och killarna några dagar med min mamma också. Det blev alldeles för lite den här gången och jag undrar hur vi ska få till en mer rättvis semester nästa gång.

Sen drog vi hemåt till värmen på västkusten. Vi har haft lite besök, hälsat på och haft smågrejer att göra, dagarna har bara runnit iväg! Nästan varje dag har barnen badat i poolen och de har blivit betydligt mer vattenvana och det känns bra. Jag har lullat omkring i trädgården och inte fått särskilt mycket gjort, käkat sockerärtor och hallon, plockat sallad till middag och vattnat krukor och så.

Jag har Instagrammat sommaren och här kommer ett litet urval! Here you go, sommaren 2013! Jag heter lindastradgard om ni vill följa mig!
Från en skogspromenad i juni.
Oavsett väder letade Elmer jordgubbar varje morgon... tyvärr väldigt dålig skörd, ska jag ge upp jordgubbar?
Ett av resultaten av betonggjutningen, ett hängande fågelbad!
Släntrabatten som jag planterade förra året har prunkat i år, på försommaren var salvior, lammöron och daggkåpa fina ihop!
Jag konstaterade dock att trädgården inte utnyttjade sin "fulla potential" (för att citera Ninjagofilmerna som är poppis här hemma). Ingen hade lust att bada, ingen hade lust att dricka saft i hammocken och segelduken var ständigt full i vatten!
Nymålat hus, yihoo!
Vi gjorde en utflykt till rosenfesten på Trädgårdsföreningen, en son rymde, mindre kul.
Uppe i Norrland finns det massor av blåbär i år, till skillnad från här nere där de bränt bort.
Kvällsdopp.
Vi hälsar på hos morfar och får provköra maskinparken!
Ett till kvällsdopp.
Ett av svärmors fina stilleben, hon har grym talang att ställa i ordning på ett snyggt sätt!
Vi hälsade på hos Karin (Odla sin trädgård). Hon har flyttat till ett nytt hus, med en ny mysig trädgård. Kul att få se!
Vi åkte hem genom ladriket i det fina sköna midnattsljuset.
Jag fick trädgårdsabstinens hos svärmor och gjorde en liten skuggrabatt med delade perenner.
Lugnet i mormors stuga. Vi sov på loftet och bara var. Utan el och rinnande vatten blir det en del pyssel med maten och disken och enkla saker.
Mitt i blåbärsriset!
Pikachu och Tiger hänger alltid med. Här leker vi på en lekplats i Skellefteå!
På resan hem gjorde vi ett härligt stopp på Mosjöns camping. Första riktigt varma dagen på semestern!
Väl på västkusten igen måste vi känna på havet!
Ett besök på loppis senare har jag en damejeanne i min trädgård.
Efter flera dagars tjat om mashmallows... okej då!
Fint att sitta på stenbänken och titta ner över blåbärsstigen.
Vi har massor av ringblommor, bara att komma ihåg att plocka!
En av alla dagar i poolen. Vi byggde ett litet räcke kring däcket att hänga handdukar på.
Nu är augusti här, en av mina favoritmånader. Äta vildhallon i skogen, göra mat av grönsakslandet, njuta av mörka kvällar på altanen. Nu ska det bli bättring på bloggfronten, hej igen!

Inga kommentarer: