fredag, augusti 16, 2013

Barnens kulturkalas

Två utflykter till Trädgårdsföreningen på samma sommar, inte illa. I veckan är det kulturkalas i Göteborg och det har blivit lite tradition att jag och killarna gör en utflykt till Trädgårdsföreningen där de flesta barnaktiviteter håller till. Idag hade barnomsorgen studiedag, så det passade ju jättebra.

Vi hade roligt en lång stund vid speglarna de satt upp nere vid ån. Roligast var det när vi blev pyttesmå allihop!
I växthusen är det pyssel och akvarellmålning. Det var fullsatt i pysselrummet, men vi tog oss tid att måla lite akvarell. Djup koncentration. Jag har målat "Mörkrets härskare och lava" berättade Sigge sen.
Sen blev det lite karusell, sagoläsning, äta glass, springa på stigar, titta och prova allt möjligt och så fika.

Och jag fick också behållning, planteringarna är helt fantastiska just nu! Jag hade inte kameran med mig, och knäppte bara några få mobilbilder. Massor av läckra kärleksört i en Piet Oudulf-plantering mellan Rosenträdgården och stenpartiet. Det var dessutom urläckert med den ljusa vädden som svävade över allt.
Stenpartiet (som egentligen är ett woodland), som sköts av Trädgårdsamatörerna, är en av mina favoritplatser i Trädgårdsföreningen. Idag var vi där en lång stund, för killarna älskar att springa omkring på stigarna och klättra på murarna. Jag passade på att studera alla träden, shirasawalönnar, lärkträd, korneller och annat. Läckert planterat med skuggväxter, ormbunkar, trädliljor med mera under. Det här är dammen. Uppe på backen klänger skogsklematis, tror jag det var. Man får verkligen tips om hur man kan skapa en skön miljö när man går omkring i den här trädgården!
Inte mycket mer kom jag mig för att fota idag, men det var helt klart värt att åka dit och uppleva lite blom och grönska.

Efter jobbet anslöt barnens pappa och vi gick till Mother India och åt Chicken Lassuni. Det var vår favoritmat när vi bodde i Göteborg, så det var kul att återse stället och se att det smakade lika gott som det brukar! Bra dag, trots lite regn!

3 kommentarer:

Vikkan sa...

Vad stora grabbarna blivit!

Vi borde faktiskt boka in en tvillingdate snart, eller hur?!

Kram Vikkan

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vikan: Fniss, de är ju pyttesmå på bilden :-D Men jo, nu är de inga bebisar längre! Gärna en träff snart!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vikkan... skulle det ju stå.