onsdag, augusti 14, 2013

Mitt giftiga druvfläder

Jag har länge haft en idé om att jag ska ha det giftfritt i trädgården, i alla fall på baksidan där jag vill att trädgården ska vara ätbar och smaskig. Hur går det? Inte bra! Inte kan jag ta ner gullregnet som blommar så fint i juni.
Sen har jag den där stormhatten jag visade igår och fingerborgsblommor fortsätter att poppa upp i min trädgård (men inte så farligt i år faktiskt). Idegran har jag minsann också, men den ger inte bär ännu. Och kaprifol kan man ju inte vara utan?

Sen var det det där druvflädret... som jag varit helt på det klara att ta ner, bara katsuran intill växt till sig lite. Druvfläder är inte bara giftig, den får en massa döda spretiga grenar som jag måste ta bort, jag har tyckt den var ful.
Men man kan väl ändra sig! Jag gillar framförallt den barkiga stammen.
Det skulle bli väldigt tomt om jag tog bort den. Känns inte bra att ändra på en plats och miljö (under trädet) som jag verkligen gillar i min trädgård.
Visst, det kan vara lockande att äta de röda bären, men det vimlar av druvfläder i vår skog, jag måste lära barnen vilka bär som går att äta och vilka man ska låta bli. Väldigt enkelt då att ha skolexemplet nära! Nu är mina pojkar så stora att det går att prata om giftiga växter, när de var mindre får man ju hålla koll hela tiden vad de stoppar i munnen. Jag valde inte precis att leka under gullregnet när den tappat sina baljor.
Druvfläder får röda bär, vanlig fläder får svarta bär.
Så nu ingår i min plan att behålla druvflädret, men bli bättre på att beskära och ansa bort de döda grenarna. I stället har jag tänkt att jag ska flytta katsuran, till norrsidan i trädgården. Katsuran kommer att bli för stor här, har jag insett.
Katsuran har verkligen växt till sig sen jag planterade det. Kanske i senaste laget att flytta, men jag har gått med spade och kapat rötter runtom, för att till våren gräva upp och flytta.
Istället tänker jag ersätta katsuran med ett flerstammigt träd/buske som blir ungefär lika stort som druvflädret. Åh dessa trädval!

Hur giftig är då druvflädern? Här kommer information saxat från Giftinformationscentralen:

Druvfläder
Sambucus racemosa
Bären innehåller ämnen som har irriterande egenskaper. De röda bären lockar till förtäring, men förgiftningar hos barn är ovanliga.
Symtom: Magbesvär.
Åtgärd: Om mer än 10-15 bär förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Och de andra växterna:

Gullregn
Laburnum-arter
Växten är giftig. Speciellt fröna innehåller cytisin. Allvarliga förgiftningar hos människa är ovanliga. Förtäring av några frön kan dock ge symtom hos barn.
Gullregnets baljor är buckliga av frön. Gullregn förväxlas ibland med Sibirisk ärtbuske, vars ärtskidor är smala och jämntjocka.
Symtom: Kan komma inom en halvtimme till ett par timmar. Illamående, kräkningar, yrsel, slöhet, hjärtklappning, vida pupiller och feber. I allvarliga fall eventuellt även muskelryckningar, medvetande- och andningspåverkan.
Åtgärd: Om mer än 5 frön eller andra växtdelar förtärts, ge medicinskt kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Stormhatt
Aconitum-arter
Äkta stormhatt är mycket giftig. Speciellt frön och rot innehåller bl a akonitin. Allvarliga förgiftningar och även dödsfall har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling med ätliga rötter. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Nordisk stormhatt innehåller också akonitinliknande ämnen.

Symtom: Kan komma plötsligt, inom en timme, med brännande känsla i mun och svalg, kräkningar, diarré, salivavsöndring, kallsvettighet, myrkrypningar, synstörningar, hjärtrytmrubbningar, kramper och andningsförlamning.
Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge medicinskt kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

Fingerborgsblomma
Digitalis purpurea
Växten är mycket giftig. Speciellt bladen innehåller bl.a. digitalis, som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Symtom: Kan komma efter flera timmar. Illamående, kräkningar, trötthet och hjärtrytmrubbningar.
Åtgärd: Om mer än en smakbit förtärts, ge medicinskt kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.

Idegran
Taxus baccata
Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.

Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.
Åtgärd: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge medicinskt kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Kaprifol
Lonicera caprifolium
Släkt med try och innehåller sannolikt liknande ämnen. De orangeröda bären lockar till förtäring, men förgiftningar hos barn är ovanliga.

Symtom: Magbesvär.
Åtgärd: Om mer än 10-15 bär förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

Sen har jag ju smörblommor, höstanemoner, vitsippor, liljekonvaljer, rosentry, buxbom, thuja, ek, hortensia, hyacinter, järnek, löjtnantshjärta, murgröna, narciss, olvon, potatis (blad och bär), rododendron, snödroppe och törel. Att rensa bort alla dessa växter är ett alldeles för stort och dyrt projekt!  


4 kommentarer:

Marina sa...

Det är bra när man inte är sämre än att man kan ändra sig tycker jag :)

Det där med giftiga växter och barn ja. När Oscar var liten åt han det mesta. Både det han skulle och inte skulle. Jag pratade med giftinformationen ett par gånger, bla när han ätit motoroljeindränkt grus. Jag passade på att fråga om lite av varje eftersom han var så glad för att äta diverse saker. Jag minns tydligt att hon sa att det inte finns några dokumenterade fall av allvarliga tillstånd i moderna länder (sådana som för statistik) när det gäller barn och giftiga växter. Dessa växter är i princip alltid så fruktansvärt äckliga att det vänder sig i munnen och det går i princip inte att svälja dem. Alltså är det mycket ovanligt att barn får i sig så pass mycket att det gör allvarlig skada. SKönt att höra tyckte jag som hade sandlådan bredvid gullregnet ;)

Ha en bra onsdag!
Kram

Al sa...

Ja, det går inte att skapa en skyddande, gyllene bur åt telningarna. Det kommer alltid att finnas farliga saker, om inte hemma så hos kompisar/mormor/på promenaden. Bättre att visa på nära håll vad som är farligt och inte.

Sen har ju jag varit extremt lycklig lottad med båda mina. Har jag sagt att något har varit aj-aj, har de inte rört det. Någonsin. Vet inte hur det där gick till. För jag är ju en rätt klåfingrig, obstinat en. ;)


/ak

Ulrika sa...

Jag tycker att du tänker klokt. Man kan inte rensa bort allt som är farligt. Det gäller att ha koll på barnen när de är små och sen lära dem vad som är ok/inte ok.
Men att sjölv veta vad som är giftigt är ju helt klart en bra början...
Ulrika

Carina sa...

Inte lätt det där, det finns ju diverse giftiga växter överallt i guds fria natur.