lördag, juli 29, 2006

Färskpotatis

Jag har ett uppdämt bloggbehov. Vi packade ihop datarummet tidigare i veckan och jag har inte kommit mig för att dra igång datorn. Förrän nu. Sitter i vår svala och fina källare (det är nästan klart). Vi sover här nere nu också. Det går ju inte vistas i sovrummet på morgnarna (österläge). Fast vi kommer ha besök nästan hela veckan så vi får flytta upp igen på måndag.

Jag har börjat skörda potatisen. Första plantan gav den här lilla måltiden.
Jag kan äta färskpotatis som den är med smör och salt. Men sill till är ju också gott. Idag åt jag potatisen till denna enkla sallad:
Rucola (egen, det är ju toppen!)
Avocado
Fetaost
Olivolja
Balsamvinäger
Salt, peppar och vitlökspulver
Ringblomma

Fast blommorna kastade jag efter en stund för det började komma fram små kryp, typ miniblomflugor. Jag höll nästan på att tappa aptiten.

Hur äter ni er färskpotatis allra helst?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Potatis alt 1:
Fransk potatissallad. Koka borstad färskpotatis, skär i bitar när de är precis nykokta (vaaarmt), varva i en skål potatis och färska hackade kryddor (basilika, mynta, gräslök är min favvo), mängder med dressing gjord av dijonsenap, olivolja, vit balsamvinäger, salt och peppar. Loooovley.

Alternativ 2.
Oreganopotatis.
Borsta eller skarpa fräskpotatis, dela på mitten (inte på längden utan tvärs över) lägg i långpanna, ringla över ordentligt med olivolja, grovt salt, torkad oregano och en halv kruka klippt oregano. In i ugn 225 grader i ca 25 minuter. Lägg upp på fat, ta bort de flesta av de färka kryddorna, klipp över resterande färsk oregano.
Som variant kan man blanda potatisen med svarta oliver före ungsbakningen.

Mums :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Det lät jättegott bägge, och tvåan ska jag definitivt prova nu när jag får besök i veckan!