onsdag, juli 18, 2012

Axmalva - oh så fin!

Det här måste vara den vackraste blomman jag fått i ett plantbyte. Axmalva Sidalcea x cultorum, vet jag numer att den heter. Jag läser att den trivs i kalkfattig, genomsläpplig jord och om jorden är för fuktig på vintern kan den dö. Nu växer den i slänten på baksidan tillsammans med daggkåpa och nävor och är så otroligt ljuvlig. Bilden tog jag för en vecka sedan, nu är den i full blom. Glädjen är dock kortvarig för den tacklar av ganska snart. Jag ska försöka dela och sprida den i höst. Kanske pröva på att samla frön och så?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad vill du byta ut skottet mot? :D

Hem och Harmoni Marie sa...

Väldigt vacker! Tack för tipset.
Själv satte jag ett par gråmalvor i förra veckan, också söta.

Ha det fint!
Kram Marie

Iréne JB sa...

Den var väldigt fin! Hmmm... undrar om jag har plats för en växt till någonstans?

Veronica sa...

Håller med... mycket vackra :)

Anngus sa...

Väldigt gulligt med blommande på höjden

Helena sa...

Jo den är fin. Jag har en vit axmalva. Den tenderar att sprida sig med utlöpare så du får nog fler plantor :-)

Erika sa...

Underbar bakgrund med den pergola med ljusslingan i!