måndag, augusti 09, 2010

Hellekis säteri

Mitt ressällskap A tipsade mig om programmet Country House rescue som går på åttan. Av en händelse såg jag att det gick nu ikväll så jag bänkade mig. Programmet handlar om gamla slott och herrgårdar som går back och så kommer experten Ruth Watson dit och räddar stället med idéer om hur stället ska kunna dra in inkomster istället för att bara kosta pengar.

Jag förstår att A började prata om detta program när vi gick runt på Hellekis säteri! Va, är det nån som bor där? utbrast vi när vi såg huset och alla "Privat"-skyltar. Vilket otroligt vackert hus!Det verkar inte som säteriet kan försörja sig på enbart sina hästar för runtomkring fanns olika saker som bringar inkomster: restaurang, märkesaffär, festlokal, växthus med konstutställningar och så trädgården. För blygsamma 20 kronor kan man ta del av rosenträdgården, en lång perenngång och en park med ovanliga träd.

Hela stället är väldigt välskött och fint. Huset står alldeles invid Vänern, men av sjön ser man tyvärr inget av när man besöker besöksträdgården.

I rosenträdgården var det inte precis rosorna vi fastnade för. Det var så otroligt fint med den blommande lavendeln, liljorna och kryddorna. Och så rödaktiga kalkstensplattor som man ser överallt på Kinnekulle.

Läser vad Slottsträdgårdsmästaren skriver om Hellekis och förstår att det varit buxbom i kanterna tidigare. Just den här tiden på året måste de här lavendelhäckarna vara värsta lyftet!

Förutom doften av lavendel blommade enorma liljor som doftar så otroligt gott. Här tillsammans med salvia och martorn.Vi tyckte dock det var konstigt att det fanns så många luckor i planteringarna. Men det betyder väl att det är någon som är noga och håller efter för något ogräs var där knappast. Det här var en väldigt härlig plats att vara på.

När man går ut ur rosenträdgården kommer man till en lång gång med stora perennrabatter på var sida. I mitten av gången finns en rundel, så hela gången består av fyra delar. På vänster sida växte mest blå blommor och på den högra sidan dominerade orange och rött. Det här är nog en rabatt man bör återkomma till flera gånger under säsongen, men jag tror nog att vi var där i en bra tid för det var mycket som blommade. Och perennerna var enorma, mycket större än hemma så jag gissar att de växer i superjord.

Här kommer några kombinationer jag gillade:

Blålila salvia framför orangeröda solbrudar (Rubinzwerg).Veronikor framför klematis.Fler veronikor, men vad heter växten bakom?Astilbe och stjärnflocka. De här jättestora lila kolvarna som stack ut, men jag vet inte vad det är och lyckades inte riktigt fånga dem på bild. Utanför besöksträdgården finns en kryddrabatt i upphöjda bäddar gjorda av den där Kinnekullestenen.Läckert med stenpelarna i ena änden av bågen!

Jag tog inga bilder på träden. Jag kan tänka mig att det är perfekt att åka hit om man ska till att köpa ett träd och vill se hur den blir när den växt upp. När vi åt lunchen satt vi invid ett gigantisk Ginko Biloba!

Detta ställe är helt klart värt ett besök om du är i trakten. Men ta med dig extra pengar så du kan äta mat, för det var så otroligt himla gott. När vi var där var det varmrökt lax samt majskyckling på menyn och vi var mer än nöjda. Och en kaffe och kaka efter det så stod vi oss hela dagen!

5 kommentarer:

Peter Gaunitz Landskapsdesign sa...

Jo, växten bakom kransveronikan (Veronicastrum virginicum) är en fläckflockel som heter Eupatorium maculatum på latin. Det är en underbar, stadig perenn och liksom kransveronikan en amerikanare. Båda älskas av bin och fjärilar. Fina bilder! hälsar Peter

Peter Gaunitz Landskapsdesign sa...

Den besynnerliga svartblommande växten är en svart nysrot, Veratrum nigrum. Häftig är den ju, men det tar 5-6 år för den att blomma från frö. Ibland mer...

johanna sa...

Rosenflockel liknar den bakom veronicorna, den är en superbra perenn, blir enorm, är trogen o stadig, passar till allt.
Ser jättefint ut där, måste åka dit nu när jag ska uppåt Lidköping i höst :o)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Jag säger bara Waow, tänk att få bo så där...
Tack för fina foton, det blir att lägga in Hällekis på beökarlistan för nästa år!

Ha en fin vecka! Hillevi

Erika sa...

Jag har utmanat dig att berätta lite mer saker om dig själv. Hoppas du vill vara med.