onsdag, april 15, 2009

Storslagna planer

Jag har fått en vision. Jag ska gräva upp dom urgamla fula buskarna (de växer så fult, jag får ingen fason på dem) och sätta häggmispel längs cykelvägen. Syrenen och schersminen sparar jag (behövs nåt som luktar gott vid komposten!). Gullregnet får också vara kvar. Forsythian har jag rotskott på, men jag tar nog bort ursprungsbusken.

Iofs gillar jag tanken på ett blandat buskage. Det är underbart när det blommar i omgångar. Men de här buskarna har kanske funnits i 40 år och är inte snygga längre, dags att föryngra! Innanför den tänkta häggmispelhäcken kommer att finnas 2-3 meter planteringsyta och där skulle jag kunna frossa i fina buskar. Åh, det blir så bra.

Jag var så eld och lågor häromdagen och tänkte göra om min Hortogreenbeställning och beställa häggmispel på en gång. Men så har jag hejdat mig. Tänk vad mycket jag måste vattna om jag planterar allting nu i vår. Både den nya gräsmattan, måbärshäcken, trädet på framsidan osv. Jag lär ju ta död på hälften, det är ju bara att inse. Så jag skjuter detta på framtiden och då har jag ju tid att grunna hur jag vill ha det (jag ändrar mig och kommer på saker hela tiden!).

Vad tror ni?

3 kommentarer:

Erika sa...

Du behöver inte vara orolig vi kommer beställa från Hortogreen snart så du kan lägga på våran beställning.

Tror det kommer bli jätte bra, man måste faktiskt föryngra det finns en gräns hur mycket stubbar en buske kan ha.

Min rosendröm sa...

Åh va kul att läsa om dina trädgårdsplaner. Jag tänker inte så mycket på trädgården på vintern men på våren så börjar allt i huvudet snurra igen... har hur mycket tankar som helst och saker jag vill göra.

Erika sa...

Är det okej om jag hör med grannen om hon är intresserad av era buskar? Vi har lite skogs tomt ovan våra tomter som kan behövas fyllas ut.