måndag, juni 12, 2006

Aklejor och rododendron

Jag har varit bortrest i helgen och det har inte blivit att jag bloggat. Det enda trädgårdsmässiga jag gjort sedan sist är att jag äntligen planterat i mina balkonglådor och hinkar.

Jag köpte bl a tre krukrosor som jag satt i hinkarna.
Det akuta jag har just nu är att fixa med tomater, bönor och squash. Det är en djungel i källaren. I morgon reser jag bort med jobbet och på fredag så åker jag bort på nytt, så det kommer kanske inte att bli gjort på flera flera dagar än. Om jag inte gör ett ryck ikväll. Men jag tänkte hinna klippa gräset också!

Under helgen har aklejorna i trädgården börjat blomma!

En blå och hög som står innanför en enbuske:
En vit en som är väldigt lik den aklejan jag frösått. Typiskt.
Och så en dubbel i blålila! Den heter möjligtvis Blue Barlow.
Och rododendron blommar för fullt. Den här är en av de små och den står på garagegaveln. Den måste jag flytta senare och jag tror den ska få hamna i slänten. Kolla hostan som är under. Himla ljus och fin.
Entrén är alldeles lila just nu.
Och nedanför altanen står den största rodden.Sedan har jag en liten på norrgaveln, en under kaprifolen på framsidan och så en liten rosa på baksidan. Grannen har en i karminrött som är så läckert. Skulle vilja ha en rodde i nån stark färg!

Potatisen växer så det knakar. Åtminstone ovan jord. Fast annars händer inte så mycket i grönsakslandet. Sockerärtorna har kommit upp en bit. Jordgubbsplantorna blommar. Rädisorna har blivit uppätna och nåt mer har jag inte sått. Den lilla svarta lådan är ett försök till snigelfälla (öl), men jag har inte fångat några sniglar med den. Jag tror den är för låg så de kan krypa upp igen.

7 kommentarer:

Judy Wise sa...

What beautiful flowers, particularly the rhododendrons! Thank you for sharing.

Anonym sa...

aklejan blue barlow ????
jag har en som heter Black barlow men jag har aldrig sett den blomma, (har frösått den enligt konstens alla regler) stjälken är mörkblå - titta på min blogg får du se knoppen

:sericea: sa...

haha, sniglarna uppskattar nog när du bjuder på öl till maten! :oD

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag får mindervärdeskomplex för min lilla ynkliga rhododendron, otroligt, jag har aldrig sett så stora! (Fast det kanske är vanligt där nere?)

Anonym sa...

Och jag som satte mina potatisar igår...

Anonym sa...

Hej Linda!
Den blå aklejan du har vid enbusken är fullkomligt underbar, kan man möjligtvis tigga till sig ett par frön, när det blir så dags..?

Lindas trädgårdsblogg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.