söndag, mars 06, 2011

Boktips

Jag var på 40-årskalas igår och en av presenterna till min arkitektvän (nybliven husägare) var denna fantastiska bok på danska: Utypiske haver til et typehus : 39 haveplaner / C.Th. Sørensen. Det var alltså inte jag som gav bort denna bok eftersom jag inte kände till dess existens fram till igår! Min kompis visste i alla fall exakt vad detta var för bok eftersom den här Sørensen tydligen är en guru inom arkitektvärlden, eller var det inom landskapsarkitektur.

På 60-talet byggdes många områden där husen såg exakt likadana ut. Sørensen tyckte att människorna i dessa områden kunde visa sin personlighet med sin trädgård istället och så gjorde han 39 förslag. Det ena var galnare än det andra! Här kunde vinälskaren göra sin egen vingård, fruktälskaren kunde ha en egen äppelodling i trädgården full av spaljerade äppelträd, den som vill ha duvor i trädgården kunde göra trädgården anpassad för det.

Om man känner att man står óch stampar i sin planering av trädgården, att man liksom låst sig och har svårt att tänka nytt... Ja, då kan man kolla i denna över 40 år gamla bok och få ett och annat att tänka på! Boken får du leta efter i antikvariat.

1 kommentar:

online pharmacy sa...

Jag absolut älskar din blogg och hitta de flesta av dina inlägg är att vara precis vad jag letar efter. Har en författare erbjuda gästen att skriva innehåll för dig själv? Jag skulle gärna publicera ett inlägg eller att utarbeta ett antal av de ämnen du skriver när det gäller här. Återigen, awesome webbplats!