lördag, maj 17, 2008

Arbetet fortsätter + lite andra bilder från trädgården

Vi hoppas bli klara med terrasseringen idag. Det är ganska mycket att göra! Det blir en mycket högre kant än jag nånsin kunde föreställa mig. Min plan var ju en stödmur hela vägen upp, men det kan vi ju glömma. Det blir snarare en slänt. Jag funderar mycket hur vi ska göra... bilder kommer senare.

Jag ska bara visa lite andra grejer från trädgården. I den stora perennarabatten på baksidan har jag två buxbom som växt som pelare. När jag rensade rabatten häromveckan (gräs och mossa hade tagit över stora delar av rabatten) så gick jag loss med sekatören och formklippte till två svävande bollar!Jag kantskar överkanten på rabatten och där planterade jag lungört. Det blir nog fint till nästa vår. Jag gillar när växter återkommer på flera platser.

Förra helgen byggde maken en rejäl spaljé för klätterhortensian. Det som är kvar att göra är att binda fast hortensian och klippa till den. Samt bygga en trapp i hörnet samt snygga till runtom. Jag skulle vilja ha en bänk framför spaljén!
De som följt min blogg vet ju hur jag slitit med mina rosgropar. Då är det nästan irriterande att se hur lätt minigrävaren gräver upp lerjorden! Just nu ser 2006 års rosrabatt ut så här. Det är ganska mycket växtlighet i framkant, desto tommare i bakkant. Höstsilveraxet har inte hunnit växa till sig än. Ska försöka komma ihåg att sätta fler kungsängsliljor längre bak.2007 års rosrabatt ser ut så här (fast det blev ju inte så mycket till rosrabatt, endast två rosor).Det är två brunnävor som blommar jättefint just nu (de blev uppätna förra året). Tyvärr tycker jag att de är lite höga. De skymmer den fina busken (vingad benved Compactus), så jag får nog ta och byta till någon lägre näva. Till vänster i rabatten är det lite tomt just nu. Förra året hade jag löjtnantshjärta där, men den tog alldeles för mycket plats så jag bytte om kärleksört och astilbe. De har inte riktigt kommit igång än. Får även sätta lite vårlökar för det saknas helt i denna rabatt. 

Och vad det straffar sig när man inte gör ett jobb ordentligt. Jag skulle ha grävt djupare och lagt markväv i hela gropen. Nu fuskade jag och la markduk runtom i stället. Och vad hände? Kvickroten letar sig upp i rabatten. Nu får jag ju vara där och rensa väldigt ofta. Gah!

Men se så skir och fin den lilla eken är just nu. Jag våndas hit och dit om jag ska ha den kvar några år till eller ta ner och byta. Den dagen vi gräver om slänten är det nog enklast om den ryker och ger plats åt något träd med lämpligare sluthöjd för platsen... mmm vad ska man välja? Jag har lånat boken Träd och buskar av Inger Palmstierna och funderar mycket på vilka träd jag vill ha...

3 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Oj,oj,oj vad ni jobbar! Jag blir alldeles matt av att se eran framfart! Har ni någon släkting på besök som ser till tvillingarna eller fixar ni allt? Ni har verkligen gjort det jättesnyggt längs efter muren.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Farmor kom tillbaka i helgen så barnen är i goda händer!

Hjärtat Mitt sa...

Tänk vad allt växer fort!
Spaljén blev jättefin. Det kommer att bli hur fint som helst med klätterhortensian.
Kul idé med buxbomen

Kram Mari i Marieholm