söndag, maj 18, 2008

Färdiggrävt!

Nu är det färdiggrävt för den här gången, men vi kommer helt klart hyra minigrävaren igen för nya projekt. Vi var tvungen att hejda oss, man vill ju inte ha oavslutade projekt precis överallt. Det räcker liksom just nu. Men kul var det och fint blir det. Nån gång. Rom byggdes inte på en dag...

Helgens tips är i alla fall att våga hyr en minigrävare. Man kan göra under i trädgården! Om ni inte törs gräva själva så hälsar maken att han gärna tar uppdrag :-)

Jag orkar inte leta rätt på före-bilder, men just nu ser kaoset ut så här. På framsidan har vi tagit bort svålen för trädgårdsgångar. Remsorna kring buskar kommer att vara marktäckare och inte gräs. Det ska bli lätt att klippa gräset efter detta! Jag ser framför mig ett stort grönt klot intill gruset (gissa om jag lusläst både nya och gamla Trädgårdens rum, så många inspirerande bilder från Heidis grusträdgård)Till vänster från förra bilden så ska det också gå en gång (och sen ska det bli en trapp nerför slänten). Vi har grävt ut en plätt där jag ska göra en liten utsiktsplats. Vi ska skärma av mot cykelvägen med hjälp av en rododendron och nåt klättrande runt utsiktsplatsen.Framför huset fortsätter grusgången förbi entrén och runt altanen till baksidan.Här har jag gått runt knuten och förbi altanen och blickar mot altanen. Nedanför trappen blir det mera grus. Jag tror det blir fint tillsammans med klätterhortensian till vänster och den stora Stefanandran till höger.Här har jag gått runt nästa knut och tittar mot baksidan där vi gjort mesta jobbet. Den stenlagda uteplatsen är till höger om bilden och ytan som ni ser närmast i bild rakt fram är nu i samma nivå och helt plan. Här ska vi så gräs och till nästa sommar blir detta Sigge och Hugos "trädgårdsrum"! Den ligger så man har utsikt från köksfönstret och den ligger så man har utsikt från det blivande däcket som vi tänkte ha vid bortre husknuten fram till rabatten ungefär.Alltså den här rabatten. Snacka om upphöjd!Här är en bild från andra hållet på terrasseringen. Pinnen indikerar var altangolvet kommer att vara (på ett ungefär). Det skiljer ca en halvmeter från altangolvet upp till den övre plana ytan.Det är antagligen svårt att förstå vad man ser då allt bara är jord. Har försökt förtydliga lite...Jag var ju alldeles eld och lågor om muren och vilka planer jag har med den. Nu har jag bestämt att göra detta ordentligt. Jag har rensat igenom ett varv på rötter. Sen har jag grävt ett dike intill murkanten. Nu ska jag lägga en kant mot ogräset och sen täcka över hela området med plast. Två säsonger ska det ligga och sen bör ogräset vara borta. Det är lika bra att skynda långsamt. Nu får jag ju tid att så rosenplister. Det kommer ju gå åt typ 50 plantor för att täcka hela området. Det är ju inget man bara går och köper...

Jag hoppas vi lyckas få i ordning grusgångarna den närmaste tiden. Nu har vi inte längre farmor som barnvakt så det är inte lika lätt att intensivjobba.

9 kommentarer:

Linda Lunda sa...

OJOJOJojojojoj!! Det kommer ju att bli suveränt bra!!!
Linda

Karin sa...

Wow vilket projekt! Det kommer säkerligen bli jättefint...det där med grusträdgård och buxbomsklot tror jag blir snyggt. :) Visserligen är det dyrt att köpa 50 plantor men Rosenplister sprider sig extremt duktigt. Ska bli kul att se hur det går för er framöver. Kram Karin

Maria sa...

Vilket jobb ni har framför er! Att ni orkar med tvillingbebisar och mastodontprojekt i trädgården?! Jag som knappt har orkat sätta några frön i år...
Men det kommer förmodligen bli jättefint såsmåningom!

Anonym sa...

Bra jobbat! Kram mlj

Hjärtat Mitt sa...

Vilket jätteprojekt!
Ska verkligen bli kul att se hur ni får till det sedan.
Måste ändå vara roligt att planera och se hur det växer fram bit för bit. Sommaren är räddad, eller hur! :)

Kram Mari i MArieholm

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Wow!
Du tar andan ur mig!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Lindalunda: Jag hoppas det! Nån gång!!!

karin a: Det känns onekligen som man tagit vatten över huvudet. Ja, 50 plantor kanske var en överdrift, men muren är nog mer än 10 meter lång i alla fall.

maria: Mycket jobb? OM! Men vi får prioritera en sak åt gången och lämna en del annat till senare.

mlj: Tack :-)

hjärtat mitt: Det slutliga resultatet lär nog dröja!

karin odlar sin trädgård: *ger lite konstgjord andning* :-)

Lotta 8`) sa...

Jaha - här händer det grejor minsann!! Men smart att ha en grävare till det stora jobbet och nu när jag vet att din maken gärna jobbar i trädgårdens så... ;) Det kommer att bli kanonfint Linda, har ju följt din blogg och din trädgård det måste kännas härlig att det tunga jobbet nu är gjort och att trädgårdsplanten börjar ta form. Grus är ett bra val, du har ju mycket grönt och gräs så det blir ett fint komplement. Och du vet ju säkert redan; TTT - trädgård tar tid... =)

Anonym sa...

oj, så mycket jobb, Trädgårdens rum är ju en riktig bibel.