lördag, november 26, 2005

Småfåglarna har hittat talgbollarna

Förra veckan när det var så kallt hängde vi upp talgbollar i en buske utanför köket. Jag satt och väntade och väntade, men inga småfåglar. I morse när jag kollade ut var talgbollarna tomma! Man hinner inte riktigt med när det alltid är mörkt när man kommer hem. Nu satte jag upp nya bollar och fåglarna hittade dem direkt. Så nu har jag ägnat en bra stund på förmiddagen åt att få till en bra bild på dessa småfåglar. Och det går bara inte! Jag måste skaffa en bättre kamera! De fåglar jag hittills identifierat är: talgoxe, blåmes, gråsparv, sidensvans och vad jag tror var en rödhake.

En jättebra sida med bilder om olika småfåglar finns hos Sveriges ornitologiska förening, "Vilken fågel är vilken?" .
På jobbet har jag två extremt inbitna fågelskådare och de hänger ofta på Club300. Dit kommer alla rapporter om ovanliga fåglar som dyker upp i Sverige.

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Håller med att detta inlägg var väldigt nördigt :-)