måndag, september 02, 2013

Om rönnspirean och ett rododedrontest

Nu är det årstidsväxling i trädgården och en av de första att skifta färg är rönnspirean. Den kommer tidigt på våren, är fin hela sommaren, men i slutet av augusti ser man de första höstfärgerna och någon vecka senare så har den tappat löven! Det tycker jag är tråkigt med den. Dessutom sprider den sig med rotskott och den håller på att leta sig ner i vårt buskparti mot cykelvägen... och fyller igen alla hål. Det kanske är bra? Jag är tveksam, just nu känns den som den kväver rododendron och de andra buskarna, så en kväll förra veckan gick jag bärsärk och drog upp en massa rotskott. Vilka hål den lämnade efter sig (glömde före-bilden)!
Ser ni rododendron ovanför de japanska lönnarna? Den här, samt en till rododendron flyttade jag från norrgaveln för... två höstar sen. Tänkte att de skulle ge insynsskydd på vinterhalvåret då det är ganska öppet här mot vägen. Men inte ger den något insynsskydd! Det är ju bara pinnar med lite kvast på!

I början på sommaren, efter att rododendron blommat, gav jag mig till att beskära den andra busken. Det blev bara pinnar kvar och ingen grönska. Det såg tveksamt ut, så jag vågade inte beskära båda buskarna. Och det var pinnar länge... men nu på slutet av sommaren har det poffat till och den har fått en massa blad!
Början på en ny, tät buske! Nu får jag komma ihåg att göra samma sak nästa sommar med den andre busken!

3 kommentarer:

Jo sa...

Kan du hålla lite rönnspirea till den 19:e, tror du? Då är jag nämligen i dina krokar! Den ser jättefin ut, så jag vill jättegärna ha en planta!
Ville du ha frön till riddarsporrar? Tyvärr har jag inga riddarsporrsplantor att byta med, bara frön.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jo: Det går bra! Om de som jag plockat upp ser risiga ut kan vi bara plocka upp någon från marken! Frön går bra!

Ulrika på Timjan och pioner sa...

Jag tänkte precis samma tankar idag om rönnspirean. Det är den som först säger HÖST i min trädgård och jag tycker det är för tidigt! Dessutom sprider den sig som sagt alldeles för mycket. Det trots att jag köpte någon E-sort som inte skulle skicka så mycket rotskott...det stämde inte alls!