onsdag, september 25, 2013

Entrérabatten i morgonljus

Det har varit frost inatt här i närheten, men vi har klarat oss. Jag är väldigt glad över det för höstsilveraxet brukar inte gilla första frosten. Bladen skrumpnar och blommorna förlorar sin vita lyster. Höstsilveraxet är ju som allra finast just nu och jag vill gärna ha det så någon vecka till!

Det är så vackert på morgonen när solens strålar hittar till den. Eken vi har på framsidan har blivit väldigt stor och skuggar ganska bra numer, men några strålar träffar denna rabatt.
Väldigt vackra blad!
Blommorna doftar så gott!
Tidigare i sommar har jag gått och varit missnöjd över de här rabatterna. Men nu har de verkligen repat sig. Jag gick en omgång och putsade, flyttade och fyllde på, så såg det lite bättre ut. Men det är väl också så att det inte är så mycket fint här på sommaren, utan rabatten väntar på hösten då dimantgräset, kärleksörten och höstsilveraxet blommar. Nu tycker jag det är jättefint!
Till och med blodtoppen blommar! Huvudplantan blev helt nedäten av rådjur, men några små fröplantor har klarat sig. Nu har jag gjort så att jag grävt upp huvudplantan, delat den och det mesta har jag planterat ner i släntrabatten på baksidan. Kvar här blir några fröplantor med en annan placering än huvudplantan.
Hoppas det är bra med er och att ni hinner njuta av frisk höstluft och vackra färger!

4 kommentarer:

Carina sa...

Här har det varit frost för andra natten i rad.....det är inte mycket som klarat sig, men var sak har sin tid....
Vad underbart att få mötas av dina vackra rabatter....och i morgon ljus är det extra vackert.
Ha det gott.

samson sa...

Här har det varit nattfrost i 2nätter och det ska komma flera
så nu gäller det att täcka de känsliga växterna med fiberduk
vist är det härligt med den friska luften och solskenet på dagarna
ha det så bra
maggan

Erika sa...

Ditt höstsilverax är verkligen stort och fint. En av mina 7 plantor blommar. Hoppas att jag får se dem andra blomma i år. Kanske sitter lite för skuggigt?

Törnrosa sa...

Oj oj, vilka vackra foton! Och rabatten är superfin. Gillar den "massor".
Ha en bra torsdag.
Hej hopp från Törnrosa