lördag, oktober 29, 2011

Vi har börjat

Fågelrestaurangen har öppnat hos oss...  Jag var på Granngården och spenderade nästan ett barnbidrag på fågelmat. Har flera hinkar med olika sorters mat i ett källarförråd, så nu blir det riktigt seriöst. Fågelbord, några automater och behållare för talgbollar. Dock finns det ett bekymmer... jag jobbar ju den här vintern och på vinterhalvåret är det mörkt på morgonen och mörkt när man kommer hem så det är lätt att glömma bort att man har fåglar hemma på dagarna som vill ha mat. Man märker det på lördagmorgonen när man själv äter frukost att det gapar tomt... Vi får se hur det går. Jag tycker det är jättekul och också meditativt att sitta och titta på fåglarna som hittar hit.

4 kommentarer:

Charlotta sa...

Fågelmat i källarförråd... hm. Ni har inga möss? Jag förvarade fågelmat i proppskåpet förra året. Där går även rören så mössen springer upp och ner. Och fick sig ett skråvmål kan jag lova.

Jag är själv besatt av att titta på fåglarna btw.

Ha det bra,
Charlotta

Iréne JB sa...

Än har vi inte fyllt på fågelautomaterna. Fast förra helgen gjorde vi egna talgbollar i Mullegruppen. Just nu ligger de i frysen... Har blivit kvar där efter att jag stoppade in dem där förra söndagen för att de skulle stelna lite fortare. Kanske dags att ta ut dem och hänga upp dem?

Lindas trädgårdsblogg sa...

Charlotta: Vi har katter så några möss har vi aldrig sett här inne (utom möjligen någon jakttrofé). Annars är det ordentliga lock på hinkarna så jag tror inte det ska vara något problem.

Irené: Har hört att det inte stämmer att flyttfåglar stannar kvar om man börjar mata för tidigt. Så det är nog okej att börja mata :-)

Erika sa...

Ska fylla på vårat förråd med en hink talgbollar hade jag tänkte.