torsdag, mars 19, 2009

Årets startskott

SOL!!!! Trädgårdspremiär! YES!!!

Igår eftermiddag gjorde jag trädgårdspremiär! Jag hade en knapp timme på mig och klippte ner perennerna. Dock inte den här:
Men den är så fin, får gärna vara kvar lite till. Man får kolla bara att det inte hinner bli så högt underifrån så det blir svårt att klippa.

Och det blommar här också, några snödroppar minsann. Mitt snödroppsprojekt har dock inte varit särskilt framgångsrikt. Två små små tuvor har jag... Jag vill ha ett hav! Bästa sättet att föröka snödroppar är på våren. Lökarna man köper på hösten är skit. De enda julrosorna som verkar blomma i år är de som jag så bryskt flyttade i höstas pga grävningarna för garaget. Julrosor som ska vara kinkiga att flytta. Men inte är det precis nåt överdåd av blommor.... Sen har jag beundrat rosenkvittens knoppar. Alldeles röda och bubbliga...

Och ikväll har jag varit på minikurs med trädgårdsnätverket. Vi avhandlade jorden. Det var inte klokt vad diskussionerna flödade kring påsjord och stallgödsel och algomin och mo och mjäla. Intressant var det i alla fall. Nu är det dags att lägga kogödsel i rabatterna! Färdigbränd stallgödsel om man har tillgång till det.

Det är lätt att glömma bort att tre fjärdedelar av Sverige fortfarande är täckt i snö.

Vad har ni för helgplaner allihop?

4 kommentarer:

Erika sa...

Kom ni fram till något intresant val av alla dessa jord på påse?

Jag har ju grävt på två schersminer så jag jag har lärt mig läxan om att inte slänga utan gräva upp o flytta så jag hoppas det fungerar på rosorna.

Är du ute o kör i dag är jag hemma om du vill titta förbi men jag är förkyld.
Trevlig helg!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Ska man plantera i kruka är det värt att lägga lite extra på jorden. Det finns tester att googla upp på nätet. En lågprisvariant som visst är bra är den man kan köpa på Ica Maxi!

När det gäller trädgården så beror det på vad man vill med jorden vad man ska lägga på för påse: om man vill jordförbättra eller bara ge näring. Många av påsarna med planteringsjord är ganska näringsfattiga, men de kan ju innehålla mull som luckrar upp jorden något...

Linda sa...

åh, så fina bilder. mina helgplaner är kalasig lördag och solig söndag med prommis naturreservatet med barn och vän. men ellen känns varm. vi får se. mina trädgårdsplaner handlar mest om att försöka vattna orkidéerna i helgen.

Evelina sa...

Jag blir så inspirerad av att läsa och se dina fina bilder, du gör mig mer intresserad av det här med trädgård!
Vi ska fixa lite i vår trädgård i helgen och ta hand om projekt som vi aldrig avslutat.
Kram och ha en super helg!