onsdag, augusti 06, 2008

Hemma igen!

Alltså, jag har varit hemma i en dryg vecka nu, men jag har bara inte hunnit/orkat tanka upp bilderna. Och utan bilder är det så trist att blogga tycker jag!

Fem veckor i Norrland, det är rekord sedan vi flyttade ner. Pojkarna har fått en rejäl dos av släkt, mygg och ljusa sommarnätter. 

Så här kan man hantera myggen. Myggnät över babygym under skuggan av ett äppelträd (som blommade när vi kom i midsomras!).
Och så många olika människor som har fått hålla bebis! Favoriten hela sommaren har ju varit att stå i knät på folk!Ett bloggtema som jag kom på alldeles för sent var att dokumentera alla utedass vi besökt. Det är ju så roligt att se hur man pyntat på dasset, en del har ju dass som stått i decennier. Nå, här fick jag bild på ett som inte har så många år på nacken. Men så flott, ett fyrtorn!
Några som vi besökt som däremot inte hade utedass var bloggarna Karin - odla sin trädgård och Maria - jag blommar. Vi har pluggat tillsammans alla tre. Karin har jag haft kontakt med de senaste åren, men Maria skulle jag kanske inte ha träffat om det inte vore för vårt bloggande. Så himla kul att återses! Här är bildbeviset att vi varit hos Maria. Alla som besökt hennes blogg känner nog igen mönstren!Nå, nu är vi hemma och antingen är det för varmt så man inget kan göra eller så är det för regnigt. Men idag har det varit okej väder, men inte har vi gjort några framsteg i våra trädgårdsprojekt. Operation trädgårdsröjning fick ske när vi kom hem, men annars står projekten och väntar på arbetslust. Måste säga att tvillingarna tar mycket mer av min tid nu än de gjorde i våras. Det känns som de är i värsta inlärningsperioden. De reagerar på det man säger och så tränar de som bara den på motoriken. Sen har jag ökat på med fasta maten, så nu äter de ersättning/välling tidigt på morgonen, gröt eventuellt med frukt i på förmiddagen, lunch på burk eller hemmamixat med frukt i efterrätt, ersättning/välling på eftermiddagen, gröt på kvällen och ev ytterligare välling innan läggdags. Jag tycker det tar längre tid att joxa med maten nu än när man ger allt på flaska. Därför försöker jag lära dem att äta själva...Rören i bakgrunden sitter numera fast i köksfläkten, så nu åker stekoset ut ur huset istället för in i köksskåpet! Maken har gjort en massa småfix här hemma, himla bra!

För övrigt så var vi igår på bvc för första gången sen före midsommar. Hugo väger 6,7 kg och Sigge 8,9 kg.

14 kommentarer:

Ola sa...

Det var kul att ni hann vara här uppe såpass länge. Alltså... 8,9kg... snart måste ni byta bil igen, till en Landcruiser, en Patrol eller nåt sånt. :-)

Helt underbar matbild i alla fall!

Ann-kristin S sa...

Så smart med mygg nätet:) .
Det ser så härligt ut när dom ska äta ,tyckte själv det var ganska mycket jobb när kevin skulle börja äta själv och då var han bara en ;)

Hjärtat Mitt sa...

Vilka goa kladdkillar, hihihi.
Och vilka bra stolar.
De har minsann växt, det syns.

Kram Mari i Marieholm

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag tänkte precis som Ola kommentera Sigges vikt,(usch vad vi är elaka)men du behöver inte oroa dig för att de inte får i sig tillräckligt längre! Sigge väger vad Martin vägde vid ett års ålder ;-)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Ps. Jag saknar knoddisarna! Tack för att jag fick rå om de lite! Ds.

Lindas trädgårdsblogg sa...

ola: Duger det inte med Rangnar? :-)

ann-christin: Definitivt orkar man inte med detta varje dag, och absolut inte med morötter i purén. Suck, vad jag fick gnugga. Och jag har fortfarande inte fått bort från skötbordet efter att där legat två kladdiga bebisar... :-)

hjärtat mitt: Stolarna har varit kanon, men jag tror inte det dröjer alltfr länge innan de prånglar sig ur dem! Men de är ju fiffiga att ha ett tag till ändå.

karin: Kära nån, vad ska jag tänka nu. Men Martin måste ha varit en ganska nätt bebis i så fall? Vad är normalt vid ett år?

PS. Tack för tripptrappstolarna! De får sitta i dem och käka brödbitar en stund medan vi äter, de är dock lite obekväma än. Hugo hamnar på sniskan trots att jag buffar med filtar.

Maria sa...

Hej!
Ja, jag känner ju igen vår altan =)

Det var roligt att se både dig och pojkarna live...Min lilla A är ju nätt, hon väger 10,8, så snart är Sigge ikapp!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Linda:
Normalt är att de har tredubblat sin födelsevikt när de är ett år. M borde ju ha vägt 12 kg enl. den regeln men efter att han började krypa vid sex månader och gå vid nio så ökande han ju inte så mycket och Sigge var ju rätt stadig i benen så...

Ola sa...

Rangnar duger... men då får ju K inte leka så mycket ute i skogen, om R måste vara i körbart skick hela tiden.

Anonym sa...

Jördis hälsar - "Jag ÄLSKAR Sigge & Hugo

Anonym sa...

Mysig koja tvillingarna har, utedass är sommar
(jag har lite problem med bloggen)

NinaH sa...

Välkomna tillbaka! Härligt se killarna igen! Jag har också besökt släkt i Norrland (Luleå)denna sommar- kors i taket! itt besök var dock något kortare än ert - en helg!!;-) Förstår ni haft mysigt under era fem veckor. Häftigt mygg-skydd!

Anonym sa...

Hej!
Kladdigt värre, när småkillarna tränar i konsten att äta utan att suga ur flaskan. Det är tomt i stugan och nätterna är inte så ljusa längre, man ser framemot surströmmingen till helgen. Puss o kram... mlj

Evelina sa...

Underbara bilder!
Har dragit mig för detta med att lära dem, men man har väl igen det senare antar jag ;-)
Kram Evelina/2 Wins