lördag, maj 27, 2006

Grävning pågår

Jag har massor att blogga om, men nu tar jag det här! Jag har äntligen börjat gräva för en ny rabatt, där jag tänkte plantera rosen jag vann på Lisebergsdagarna, plus rosorna jag impulsköpte på Gekås. Dessutom tänkte jag att det skulle finnas lite plats över för lite annat smått och gott. Jag har bestämt mig för att göra en rabatt på var sida om gången.

Jag började med en rundel, ca 1,2 x 1,2 m. Men sen kom jag på att det var för litet så jag fick gräva lite till. Som hjälp tog jag vattenslangen och formade en böj. Nu har jag grävt bort grässvålen och har börjat gräva ut där den ena rosen skall planteras. För varje spadtag så har jag rensat bort synligt rotogräs. Det stora hotet mot denna rabatt är att det finns åkervinda eller om det är snårvinda i slänten till vänster och det vill jag ju inte ha bland rosorna.
Jag tänker jordförbättra med kogödsel på påse. Jag kommer att sätta en kant runt rabatten, men det kan ju inte hindra vindan från att ta sig in.

Frågorna hopar sig.
  1. Hur noga ska jag vara med rottrådar, alltså tunna tunna rottrådar? Det känns ganska omöjligt att rensa bort alla dem. Jag misstänker att många av rötterna kommer från Stephanandran som finns bakom rabatten.
  2. Ska jag jag sätta markduk eller tidningspapper under ett lager med jord? Eller ska jag sätta markduk eller tidningspapper över ett lager med jord? Och göra hål där plantorna skall ner.
  3. Ska jag köpa ny jord eller kan jag använda befintlig jord?
  4. Ska jag använda grässvålen eller ska jag strunta i den (jag har läst hur man kan kompostera den).
  5. Hur mycket ska jag gå genom jorden? Nu har jag bara börjat gräva ur hålet för rosen, men det slog mig att jag kanske borde rensa all jord. Två spadtag djupt? Det blir en jättehög det!
Själva jorden känns rätt bra, något lerig, men det känns slösigt att inte använda sig av den.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Som sagt, jag fattar inte hur du orkar. Vad går du på, amfetamin?
1.Ta bort så mycket du orkar. Lämna resten.
2.Jag skulle strunta i bägge.
3 Blanda upp den befintliga med ny ca 50-50
4 Du kan kompostera grässvålen, skaka ur jorden så mycket som möjligt och lägg rötterna uppåt.
5.Där du ska planera större plantor och buskar måste du jobba dig lite djupare, däremellan räcker det med ett spadtag.
Lycka till, ska bli spännande att se din plantering när den blir klar. Lycka till!

Hannele på Hisingen sa...

3. Du ska förbättra den befintliga jorden, med egen kompost, kogödsel, hönsgödsel..
4. Grässvålen innehåller massa godis, blir bra jord efter ett tag i komposten, eller i botten på en odling, upp o ner.
5. Rosen behöver ett hål på ca 50 cm djup, så att rothalsen kommer under jorden (15 cm) och inte förfryser sej.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jag tycker du ska ta bort all gammal jord och fylla i ny. I botten av gropen (ca 50 cm djup grop) brer du ut gamla tidningar och fyller på med ny jord. Det finns speciell rosjord. Det här har hållit borta mycket ogräs för mig. (Nu vet jag ju inte om det är jättebra jord i din tomt men här var det ju bara fyllningsjord tio cm ner...)

Anonym sa...

Visst känns det att gräva? :) Min stora rosrabatt jag fixade förra året var full med brännässlor, revande smörblommor, pepparrot och andra käcka rotogräs. Rensade ur de hanterbara rötterna (och stenj-vlarna) 2 spadtag djupt. Använde inte duk eller tidningar. Funkade fint här - minimalt med återväxt i år av ogräs. Men visst är det ett tröstlöst evighetsgrävande. Å andra sidan - när det är gjort har man fixat grovrensning för ganska lång tid framåt....