tisdag, oktober 01, 2013

Post föreläsning

Så var föreläsningen för Kungsbacka trädgårdsvänner över och jag vill tacka alla som kom dit! Så himla roligt det var och jag hoppas att alla gick hem med lite trädgårdslust i tankarna. Mitt budskap är såklart att använda trädgården tillsammans med barnen, men också se trädgården som din avkoppling och sätt att skingra tankarna i en intensiv vardag. Hur mycket man än älskar sina barn och sin familj behöver man ibland tänka på annat, andas och göra något som kroppen och själen mår bra av. Då finns ju trädgården bara utanför dörren!

Förutom att det var spännande att se om föreläsningen lockar besökare var det också spännande att se hur lång tid det skulle ta. Det är inte precis så man har tid att stå och snacka i två timmar innan för att se om man landar rätt i tid och innehåll. Nu tog det allt som allt två timmar som det var tänkt... vilken tur! Är du med i någon trädgårdsförening eller nätverk och letar föreläsare för våren med temat trädgård med barn för föräldrar, så kontakta mig gärna på min mail så kan vi höras mer (lindastradgard snabel-a gmail.com)!

Som tack fick jag en superfin planta Glansmiskantus Malepartus. I helgen kommer barnens farmor och jag längtar efter sammanhängande trädgårdstid och då tänkte jag få ner den och resten av planteringskön. Egentid i trädgården brukar vara möjligt när hon är här. Helt underbart är det och pojkarna får leka och snacka med sina farmor så som de behöver eftersom vi ses så sällan.

Grönsakslandet och sommarblommorna är nästan helt visset efter frostnätterna som varit. Lite synd att rosenskärorna inte hann blomma på allvar i år. Man kan inte lyckas jämt!

Övriga trädgården håller ju också på att vissna, men släntrabatten på baksidan kämpar fortfarande på. De röda rudbeckiorna har tappat färg, men strålrudbeckian och solbruden är hur fina som helst.
Massor med löv har trillat ner på den övre delen av blåbärsstigen.

Från den här vinkeln syns den röda kornellen som står i slänten. Den vingade benveden lyser också som ett utropstecken i rabatten just nu.
Nu välkomnar vi oktober och den vackraste höstmånaden! Ha en fortsatt fin vecka!

3 kommentarer:

Trädgården på Höjden... sa...

Kul att det kändes bra med föreläsningen. Hoppas det blir fler möjligheter för dig.
och oktober - ja, det brukar vara en härlig månad minsann
kram åsa

Tant Otteskrufv sa...

Härligt höstiga bilder du visar! Och ja, oktober är en toppenmånad :)

Erika sa...

Jag säger också hej hej Oktober!!