torsdag, juni 13, 2013

Trädgårdsrundan del 2

Såna här söta hus finns det gott om i Höganäs.
Efter Ulla Molins trädgård åkte vi till Per och Mariannes trädgård, några minuter bort. De bodde i ett underbart rött tegelhus mot gatan och hade en liten trädgård på baksidan. Vi som just kom från Ullas gröna sköna trädgård upplevde att det blev en alldeles för stor kontrast, för här var det fullt av färgglada detaljer och prylar. Vi var liksom inne i ett särskilt "mode" och inte riktigt redo för detta så vi drog snart vidare. Efter att ha hittat en plats att inta vår matsäck åkte vi till Helsingborg.

Vi hade sett på kartan att Cattis och Eira bodde i närheten av varann. Vi började med Cattis trädgård. De bor i ett modernt hus, drygt tio år gammalt, med höga bok- och avenbokhäckar runt om.
Glassigt soldäck i söderläge.
För att skymma grannens stora fasad planterade de ett körsbärsträd, som nu så här tio år senare blivit så stor! Under träden var det en härlig skön skuggig plats. Där hade jag satt min stol en varm dag! Daggkåpa fungerade som en liten häck eller avgränsare.
En liten välordnad köksträdgård med odlingslådor av metall. Snigelsäkra?! Kolla den söta lilla kojan!
Det fanns gott om rostiga detaljer. Det här vattenspelet har Cattis och hennes man ritat och låtit en plåtslagare tillverka. Vattnet rann under bryggan. Det fanns fiskar i!
Planteringarna var fulla med kontrasterande bladformer och färger.
Det var verkligen en skön trädgård för familjen, som passade bra till stilen på huset. Fler bilder från trädgården hittar du här.

Sen promenerade vi till Eiras trädgård. Här har jag inga bra översiktsbilder, så här blir det en del detaljer som jag fastnade för.

Hon har stammat upp vanliga avenbokshäcksplantor. Billigt och bra!

Här fanns allt möjligt formklippt. Jag gillar den formklippta benveden.

Och de gula kloten. Det här var nog gulbladig spirea.
Mitt på gräsmattan växte en trollpil. Vill du ha ett snabbväxande träd... tolv år gammalt var det! Så härligt tält som hänger under. Det fanns en massa roliga ställen för barnen i den här trädgården.
Barnen hade ett eget litet trädäck och från den gick det en hemlig stig in i häcken, med en smal utgång mot allmänningen.
Som avskärmning för det nya däcket vid ateljén fanns detta skepp, med torn och säng och koja. Kul alternativ till lekstuga!
Efter Cattis och Eira åkte vi till den anrika plantskolan Cedergrens i Råå. Där hann jag köpa nävan, grekvädden och benveden, innan de stängde. Då var det ca 1,5 timme kvar av trädgårdsrundan och vi körde norrut mot Solhem och Lottie Hermansson. Men det får bli ett annat inlägg!


2 kommentarer:

samson sa...

vist är det otroligt kul att besöka andras trädgårdar
fina bilder
ha det så bra
maggan

Erika sa...

Har sett att någon plantskola i Helsingborg skall ha Mandelklematis som jag gärna vill ha så jag får med åka söderut för att köpa lite trevlig blommor under sommaren tror jag.