torsdag, april 25, 2013

En sån söt oxalis!

Oxalis är egentligen ett av min värsta ogräs i trädgården, den poppar verkligen upp överallt. Ändå gick jag och köpte en påse med oxalislökar för ett tag sedan. Jag har fått ner dem i en hink och de kom snabbt upp och blommar på direkten. Underbart söt, vill ha! Jag ska dela upp den i fler hinkar/krukor när värmen kommer. Vackert bladverk.

Sorten heter Rosettoxalis 'Iron Cross'.

Alla fönster är nu fulla med frösådder, mest sommarblommor. Även dessa vitlökar fick jag till sist ner i jord ett halvår för sent. Vi får se om det hinner bli några klyftor i slutet av sommaren. Annars får man väl skörda blasten. Jag ska flytta ut dem i pallkragarna så snart jag gjort dem i ordning. Tänk, vi äter fortfarande av vitlöken vi skördade förra sommaren! Nästan självförsörjande! 


3 kommentarer:

Hélena sa...

Visst är det en underbar tid just nu, ljuvligt!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Karin A sa...

Så söt den är! :) Trevlig helg!

Elli sa...

Kan man äta Oxalisen?