måndag, april 22, 2013

En bana i skogen

Vilken helg vi hade! Sol och t-shirtväder. Vi har adopterat en skogsdunge och där höll vi till en del och fixade med våran bana!

Idag var det inte riktigt lika härligt varmt, så när vi och grannbarnen kom hem från dagmamma, förskola och skola så var det jacka på. Men jag lyckades fånga några bilder när barnen tog sig genom banan.
Det börjar med en stege upp till första trädet, där man tar sig på ett rep över till nästa träd. Där balanserar man på en spång. Jag ska fästa två rep som man kan hålla sig på, nu behöver mina små hjälp att ta sig över.
Sen kryper man i en tunnel under en gran. Nåja, kryper blev det nu inte, får sänka nocken! Efter tunneln hoppar man på några stenar (syns ej i bild).
 Sen avslutas banan i form av en lång tråd som slingrar sig mellan träden tillbaka till start!

Jag tyckte nog det behövdes en lian eller linbana också, men det blev lite för avancerat ;-)

Allt är byggt på rep, surrgarn och sly. Jag fick god hjälp av mina gamla scoutkunskaper. Nu återstår att se hur länge surrningarna och virket håller!

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Åh, vad roligt! Tänk vad mycket kul man kan ha i skogen!
Ulrika

Anna Vattenkanna sa...

Lyckliga er som har adopterat en egen liten skogsdunge och har en egen vildmarksbana dessutom. Toppenidé!!!

Kram

Berit sa...

men så himla kul och bra för motoriken!! jag ska nog inte pröva på den:)
Ha en underbar dag!!

Anonym sa...

Vilken helt underbar idé!!! Kram Hanna

samson sa...

Nä men vad kul
ha det så bra
maggan

Lotta 8`) sa...

Åh vad kul! Vi gjorde något liknande i skogen bakom vårat hus när våra tjejer var små, mest poppis var "apgungan", ett rep som hängde från en kraftig gren. Längst ned fanns en pinne så det blev en slänggunga, och de fick upp hög fart och kunde tjoa hej vilt när de gungade:)

Du frågade om jordfabrik, det är något man kan göra om vintern när man har Bokashi. Man har ett stort förvaringskärl med tillslutande lock. Där i lägger man innehållet från bokashi (finmalet om vintern) och strör över jord, etc, lager på lager och när våren kommer har allt förvandlats till jord. Läs mer om Bokashi! Ha det, kram :)