onsdag, februari 13, 2013

Sur jord i trädgården



Den här studiecirkeln har verkligen fått mig att fördjupa mig i saker som jag kanske inte lagt jättestor vikt vid när jag planerat och skaffat växter i trädgården. Som det här med jordens pH. Jag har ju många surjordsväxter i min trädgård, Rododendron, Magnolia och Klätterhortensia. Sen bor vi precis intill skogen och har mycket mossa, så jag har automatiskt tänkt att vår trädgård är sur. Jag har köpt både vanlig hortensia, amerikanska blåbär och hallon och tänkt att de ska trivas fint här.

Nu är det så att man kanske inte ska titta på de planterade växterna i trädgården för att bilda sig en uppfattning om vilken jord man har! Vilka växter hittar dit av sig självt? Vilka vilda ogräs, träd och buskar finns det?

Odla och Hillevi har listor med indikatorväxter man kan kolla på för att få en uppfattning om vilket pH man har i jorden. Jag tror dock inte man kan vara så precis, utan växterna ger mer en fingervisning åt endera hållet.

Här är mina ogräs och vad de tyder på att jag har för jord!
Åkervinda - kalkrik jord
Penningört (förmodligen planterad) - Kalkskyende
Brännässla, Kirskål, Maskros, Penningört - Bra, näringsrik jord
Åkerfräken, Groblad, Revsmörblomma, Krusskräppa - Hårt packad, eller dåligt dränerad jord
Brännässla, Krusskräppa, Våtarv - Kväverik jord
Svinmålla (inte särskilt mycket av detta) - Kaliumrik jord
Pilört - Hög mullhalt
Hallon, Gullris, Ekbräken -  pH värde ca 4,0 - 4,5
Högvuxna ormbunkar, Gulplister, Vitsippa, Liljekonvalj - pH värde ca 4,3 - 5,0
Kirskål, Lungört, Brännässla -  pH värde ca 5,1 - 5,6

Blir man nåt klok av detta? I skogsbacken utanför vår tomt har vi både hallon, ormbunkar, vitsippa och liljekonvalj, dvs lite surare. I trädgården har vi mycket kirskål, brännässla och lungört, lite mindre surt.

Nu är det säkert en del andra ogräs som jag faktiskt har, men som jag oreflekterat rycker upp utan att veta vad det är. Har bildgooglat namn jag inte känner igen, men tror inte jag har dem.

Funbo plantskola finns växtlistor för växter som trivs i olika miljöer. I listan för kalkälskande växter hittar jag flera buskar, träd och perenner som fanns i min trädgård (eller precis utanför) när jag flyttade in:
Rosenkvitten, Hagtorn, Ask, Apel, Schersmin, Ölandstok, Fågelbär, Syren, Ädelcypress (eller vad det är för träd jag har på baksidan), En, Thuja, Kaprifol, Ulleternell, Solbrud, Bondpion, Trädgårdsmalva, Axveronica.

Jag blev förvånad på Thuja och En, för mig är barr = surt, men så behöver det inte vara.

När jag fortsätter titta på listorna är det framförallt i listan med lerjordsväxter jag hittar de växter som finns i min trädgård (känns ju iofs självklart!):
Berberis, Rosenkvitten, Korallkornell, Spärrgrenigt oxbär (heter nog mina oxbär), Gullregn, Äpple, Schersmin, Ölandstok, Skogsek, Rosor, Spirea, Skogsolvon, Plymspirea.

Jag skulle vilja ha en databas med växter där jag kan skriva in precis de växter jag har och få ut vilket pH de vill ha. Finns det?

I år ska jag pyssla om mina surjordsväxter lite extra. De gillar ju inte kalk så jag ska ge dem jordförbättring utan kalk. Rododendron vill ha väldigt mullrik jord, och jag har verkligen inte lagt på så mycket mull de senaste åren! Och till hösten ska jag täcka dem med en massa löv som jag klippt över med gräsklipparen, barr och ormbunksblast.

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Torv och lövkompost passar utmärkt till rhododendron och blåbär... Annars ska man låta bli att kalka, vilket man inte ska göra i en modern trädgård...

Trädgårdsmästaren sa...

Hej Linda:)

Din trädård är jättefin och jag önskar att jag hade samma energi att arbeta i trädgården som du har! Jag har också en stor trädgård som jag försöker ta hand om efter bästa förmåga...men ibland behöver jag hjälp och för ett tag sedan sökte jag efter en trädgårdsmästare Hittade en jättebra och nu ser min trädgård perfekt ut hela tiden! sparar så mycket jobb:)

Maria sa...

En hel vetenskap! Hoppas att du blir klokare på kursen. Men det är ju förmodligen en förklaring till varför vissa saker vägrar växa. Jag lyckas inte med Rabarber eller svarta vinbär. Som jag fått för mig växer vars som helst.