lördag, januari 27, 2007

Soligt och avslöjande

Solen strålar in genom de smutsiga fönstrena och avslöjar dammet här hemma. Men solen lyser också väldigt vackert genom dessa blad:Gissa vad det är!

Jo, det är fruktkärnorna jag planterade i februari i fjol. I april upptäckte jag att en av kärnorna grott. Sen har fem av kärnorna kommit upp. Nu är den största 40 cm och det är nog hög tid att ge dem var sin kruka. K påstod att det var melonkärnor. Jag vet inte vad det kan ha varit för meloner, det var inte vattenmelon eller honungsmelon, mycket större kärnor. Jag har gjort en sökning på Citrullus (melon) och den verkar ha flikiga blad. Men vad kan det vara? Jag hittade en webbplats med bildbank över fruktkärnor, blad mm, men orka klicka genom detta! Bladen är inte blanka om någon har en idé. Fruktkärnan var kanske 1,5 cm lång, mörk och mandelformad. Jag vill minnas att de var spetsiga. Känner någon igen detta?

9 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker det ser ut som avocadoblad, fast det är ju tveksamt om du sa att det var melon. :o) odling av fruktkärnor är inte min starka sida :o)
tur att du har så stort hus så du kan pyssla med alla dina roliga odlingar!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Googlade på avocado och på den här plantan jag har så växer bladen längs hela stammen. Den avocadoplantan jag såg hade mer en stamm och krona. Sen så var ju kärnan mycket mindre än en avocadokärna. Och inte så rund.

Anonym sa...

Ingen aning om vad det kan vara tyvärr men jag vet ett ställe där du säkert kan få svar... ;-)

Anonym sa...

Är inte "kärnan i persikokärnan" mandelformad?

Anonym sa...

Vi brukar odla melon och den plantan ser ut som gurka. Så det där är nog... mandarin?

Anonym sa...

Vackra blad i solljuset har den i alla fall! Hoppas att någon vet vad det är...

Anonym sa...

Det hade man inte kunnat tro!

Anonym sa...

Hej!
Bladen ser ut precis som på mina kakaoplantor. Kaffe har liknande blad också.

Det är definitivt INTE melon eller persika i alla fall, det har jag järnkoll på :-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

karin a: Nu har jag frågat där också :-)

ronja: Men den är väl knottrig?

maria: Men mandarinkärnorna är väl små och vita som apelsinkärnor fast mindre?

nettan: Ja, det är verkligen jättevackert när solen skuggar mönster genom bladen!

lars anders johanson: Att dom kärnorna vuxit sig så stora? Nä, jag trodde inga skulle komma upp!

jennyn: Kakao är nog den bsäta gissningen! Men de bilder jag sett är bladen något blankare och så växer bladen ut från stammen åt alla håll? Mina blad växer endast åt var sitt håll om du förstår vad jag menar...