måndag, januari 22, 2007

Ät mer fett

Maria länkar till en läsvärd artikel om kost. Rådet är: ät dig mätt på fettrik mat tre gånger om dagen och du mår bra.

Jag prövade äta "low carb with high fat" i höstas. Jag hade ingen önskan om att gå ner i vikt, men Maria hade berättat om de hälsoeffekter som kan uppkomma när man äter den kosten så jag ville testa. Jag är inte rädd för fett så det var inga problem att äta ägg och majonnäs till frukost. Dock kan jag meddela att de runt omkring mig rynkade på näsan inför den konstiga maten jag åt (mycket grädde, majonnäs och skirat smör). Första två veckorna kände jag mig konstig i kroppen med huvudvärk och ont i magen, men kroppen vande sig vid omställningen. Sötsuget försvann snabbt och jag kände mig pigg och bra och sällan hungrig. Dock har jag aldrig varit särskilt duktig med maten så kring jul började jag slarva med frukost, lussebullar och godis. Nu äter jag som vanligt igen men mindre bröd och kolhydrater än innan. Vill man förändra sin kost och hälsa kan jag i alla fall rekommendera er att kolla upp LCHF som det kallas (googla). Det är lite knepigt att vänja sig vid råden eftersom de går tvärs emot alla råd du tidigare fått.

Sedan vill jag lobba för ordet som Marias läsare har hittat på. Maria efterlyste ett ord för en miljömedveten person, som motsats till den som är modemedveten och kallas fashionista. Det vinnande förslaget blev:

Planetista
Juryns motivering: Ordet planetista beskriver på ett bra sätt den person som med sin livsstil gör medvetna val för att inte tära på miljön och som värnar om en hållbar utveckling.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh Va fint du skrivit om mig idag Linda!! Tack för de fina orden!

Anonym sa...

Vilket bra ord! Planetista:) Suveränt!!!