fredag, januari 05, 2007

Såplanering

Eftersom det är många som redan börjat planera sina sådder i år så dras jag liksom med i allt detta. Jag hade inte tänkt börja förrän senare, men men. Igår tog jag fram fröpärmen och kollade vad jag hade och så funderade jag på vad jag vill så.

Krukor och balkonglådor:
Pelargoner, resten köper jag

Rosrabatt på framsidan (det ska bli en till i år):
Rosenskära(*)
Näva
Salvia*
Underblomma*

Rabatt på baksidan:
Rudbeckia Magnus*

På lite olika ställen:
Heuchera*

Trädgårdsland
Rucola*
Ärtskidor*
Bönor*
Luktärt*
Tomat*
ev Squash*

* betyder att jag har frö
(*) betyder att jag har lite frö, men vill komplettera.

Men jag har en massa andra frön. Jag ska fundera på om jag ska så dem och vart jag ska placera dem:
Romersk riddarsporre
Kinesisk riddarsporre
Poppy (?)
Aubrieta
Foxglove Alba
Atlasblomma
Akleja Silver queen
Temynta
Tvillingsporre
Aster
Lupin
Stockros

Jag har kommit på en placering för stockrosen så jag kanske ska så den också.

Det jag behöver köpa (som jag vet nu) är pelargonfrön, näva och rosenskära!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Smittsamt.... kul att läsa dina funderingar. Har du samlat frö själv på Heuchera? Akleja Silver queen? Temynta? Säljer du i så fall?Jag hade Temynta men det dog för mig förra vintern.

Anonym sa...

Åja nu kan man snart børja planlegge. Jag gjorde mycke ifjor så det blir mindre å plante i år. Vi skal male hele huset så mye av tiden går til det. Vil også prøve stockrosor, har tenkt på det flere år nu så kanskje denne sommeren. Ellers ska jag ha morøtter och plukksalat, det hadde jeg ifjor og ble veldig nøyd med det.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Lotta: Nämen, aklejapåsen var tom!!! Jag sådde både akleja och temynta förra året. Det blev småplant som jag satte ut. Återstår i år att se om det blir något av dem. I det här inlägget hittar du länkar till bilder på temyntan och heucheran som jag har. Kanske vi kan byta frö? Jag är ju intresserad av näva och rosenskära...

Lindas trädgårdsblogg sa...

julie: Planen är att bygga nytt garage så jag vågar inte ha några storstilade trädgårdsplaner i år :-( En sak jag tänkt på är att i alla fall noga veta var jag ska sätta plantorna och sen inte så för mycket av varje sort! Haha!

Minna sa...

Vet du Linda... jag skäms... igår hittade jag min finfina fröpärm ute på altanen. Jag har glömt den där... och den var alldeles mögglig. Buhu. Förhoppningsvis har en del klarat sig iom att det låg i plastfickor... men ändå. Jag är så slarvig...

Lindas trädgårdsblogg sa...

minna: Nejje, vad tråkigt! Men jag känner igen mig, jag har en också grejer ute som ligger och förstörs.

Anonym sa...

Det låter som om det kan bli jättefina rabatter.
Är det svårt att dra upp pelargonier själv? Gillar verkligen den blomman, men jag brukar alltid köpa mina exemplar!

Stockros är också en favorit, där har jag haft en mörkt rödlila, nästan svart, som har varit underbart härlig!

Ska bli spännande att följa din såplanering!

Anonym sa...

Vilken smart pärm! Rosenskära glömde jag fröså förra året men det vill jag ha i år. Vad har du tänkt dig för några nävor? :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

tette: Jag har bara sått pelargonier en gång, förra vintern och det blev plantor av alla... tio fröna! Jag var mäkta förvånad att jag lyckades hålla liv i dem så länge. Tyvärr tog jag aldrig in dem före snön som kom i oktober så nu är de gone. Den mörka stockrosen är väldigt läcker, men jag har bara sett den på bild. Mina frön är rosa, gula och röda!

karin a: Jag har varit otroligt glad åt rosenskäran, men vill ha lite andra sorter i år. Och riktigt vilka nävor jag "behöver" vet jag inte. En låg bullig sort som passar till rosa rosor :-)

Anonym sa...

I går planterade jag pelargonnäven (ny sort) och ängsnäva, det var inte många frön i påsen men blir det något av sådden kan vi "byta plantor mot frö". Fler Nävafrö från Tradera dyker snart upp och jag får se hur många frön det är.

Anonym sa...

Det är inte utan att jag blir avundsjuk - jag som inte ens har en balkong!

Anonym sa...

Jag ska också sätta igång snart med planerandet, men jag ångrar att jag inte skrev ned vad jag hade för planer i september, för det var då jag verkligen hade idéer. Nu börjar en del av de mindre roliga upplevelserna att falla i glömska och några av de riktigt lyckade också...