lördag, januari 28, 2006

Trädgårdsland och pallkragar

Jag har funderat lite på vad jag skulle vilja odla i trädgårdslandet. Jag har dock kommit på att jag måste hejda mig. Planen är nämligen att riva garaget i sommar (bakom den röda busken i bilden) och då kommer ytan för det tänkta trädgårdslandet (hitanför den röda busken) att vara i krigszonen. Dessutom tänkte jag ju ge mig i kast med slänten och det kommer att vara en hel del jobb med det. Slänten är precis till höger om denna bild.


Jag är en fånig person som lätt drabbas av anti när det är något som "alla" skaffar eller gör. Jag brukar normalt bojkotta. Pallkragar är en sån grej. Helt plötsligt såg man dem överallt och jag drabbades av anti. Men efter att ha läst om pallkragar och upphöjda bäddar så förstår jag att det är väldigt smart och något som jag ska satsa på om jag ska ge mig på grönsaker. Jag har förresten skrivit om lite om mina planer förut.

Varför pallkrage?
  • Ett snabbt sätt att fixa en ogräsfri odling. Man täcker med markväv direkt på gräsmattan (man kan använda tidningspapper också, men det hjälper inte mot elaka rotogräs), och fyller pallkragen med gödsel och jord. Det går dock åt mycket jord. Har läst att varje pallkrage rymmer fyra 50-literssäckar.
  • Det blir ett bra odlingsförhållanden i pallkragen och det lär växa extra bra.
  • Det tar inte så mycket plats och man rymmer en hel del i dem.
  • Med flera varv pallkrage så blir det bekväm arbetshöjd att sköta om landen.
  • Man har en möjlig chans att stå emot sniglarna (obs, det är ingen snigelfrigaranti med pallkragar!).
  • Man kan vika ihop pallkragen och stuva undan om man tröttnar!
Jag har funderat vad jag skulle vilja så och kommit fram till fyra pallkragar. Det här är grönsaker som jag brukar köpa och vet att jag gillar och vill äta. Just nu känns det inte så lockande att greja med grönkål, rättika och kålrabbi eftersom jag inte vet hur jag använder dem.

Broccoli och squash. Morötter och lök. Sockerärtor och bondbönor. Sallad och rädisa. Egentligen ryms det väl fler olika grejer i varje pallkrage. För varje år byter man i alla fall pallkrage för det man odlar, sk växelbruk. På så vis undviker man att grönsakerna drabbas av sjukdomar. Efter fyra år är det lämpligt att man gått varvet runt.

Vitsen med ett grönsaksland är att man under sommaren kan plocka grönsaker till matlagningen. Jag tycker det vore underbart med egen ruccolasallad och egna kokade bondbönor med skirat smör till maten! Om allt är slut till hösten gör ingenting. Förutom dessa kragar har jag redan potatisland/jordgubbsland (i krigszonen, så jag kommer nog inte att sätta någon potatis i år?) och en kryddhörna. Och så vill jag ha en tomatplanta på altanen.

Jag har ju fått en påse med salladsfrön som jag redan börjat så. Det är alldeles för tidigt, jag vet, men det stod att man kan ha i krukor i fönstret. Det finns fröer kvar så dem tänkte jag använda upp i sommar. Därför kan jag nog inte hålla mig från åtminstone en pallkrage i sommar. Men den ställer jag nog uppe vid huset, nedanför altanen någonstans. Där kanske jag sår salladen, sockerärtor och rädisa. Kanske nåt mer om det ryms. Det är smart om man sår sallad med ungefär två veckors mellanrum, så har man sallad under en längre period.

Sedan ska jag nog skaffa en pallkrage för perennasådder också.

Här är några länkar med information och inspiration:
Mias köksträdgård
Om växelbruk
Om pallkrageodling
Pallkrageklubben

Tänker du så några grönsaker i år? Vilka? Vad tycker du om pallkragar? Bra eller anus?

10 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om pallkragar så kan man ju även använda dom till nåt sånt här, Pumparace:
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=3873&albumid=6145

Och när det gäller barn o trädgård (m tanke på dina senaste bokinköp) så kan man även göra nåt sånt här ihop m barnen, Solrosrace:
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=3873&albumid=2930

/Karin

Anonym sa...

Jag har en lite annan variant av upphöjda sängar. Det fungerar jättebra.

Diana61 sa...

Jag håller på och samlar pallkragar jag med för just grönsaker och nu har jag bara tre, men den fjärde är nog på gång från grannen. Jag har fått alla från samma granne. Härligt med snälla grannar.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Fiffigafrun: Otroligt vilka pumpor dina söner sått. Jag fattar att de var malliga på dagis! :-D

Desiree: Jag försöker hitta bilder på din blogg, är det sådana här du menar? Har du gjort dem själv?

Diana: Fubbigt! :-) (fast jag har också snälla grannar, men tror nog inte de har pallkragar att skänka!).

Anonym sa...

Ja just det, jag var för lat för att leta på en länk :-)

Jag använde inpregnerat trallvirke och gjorde dem 110 cm breda, längden är lite olika. Höjden är två 9cm-brädor.

Anonym sa...

Jag har bara två pallkragar. Fixade dem sent förra säsongen (målade osv). En skall planteras jordgubbsplantor i och den andra är för ruccola och någon plocksallad.
Just nu övervintrar jag plantor som jag köpte sent på året och som skall placeras ut till våren när nya rabatter grävts (när altanen är byggd) - kunde inte motstå reaplantor :)

kramgo_72 sa...

Jag hade pallkrageodling i mitt förra hus uppe i Norrland. Eftersom jag har en knäskada och inte kan gå ner på huk så är pallkrageodling perfekt! Högt och bra och väldigt lättjobbat.

Jag hade en krage med jordgubbar o smultron i och två stycken med köksträdgården i. På den ena satte jag fast ett armeringsnät på ena kortsidan och där odlade jag sockerärter som fick slingra sig upp över nätet. I övrigt satte jag dill, persilja, morötter, rädisor, sallader osv i omgångar så jag hade hela tiden färska grönsaker...

Nästa gång jag skaffar hus så blir det definitivt pallkragar igen! Jag gillar dom skarpt!

Anonym sa...

Hejsan
Linto Ab tillverkar och säljer lösa beslag/gångjärn för pallkragar
samt även brädor till detta.
det gör att man skruva ihop pallkragar/odlinglådor i de storlekar man själv vill.
Ring 0393-22450 eller maila till info@linto.se

Anonym sa...

Jag fick kontakt med en tillverkare utanför herrljunga som hjälpte mig med att tillverka pallkragar till min odling efter mina specialmått. kontaktuppgifter finns på www.herrljungaemballage.se

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hejsan anonyma tipsare! Tack, hade ingen aning att man kunde göra pallkragar i specialmått! Ska ha det i åtanke när jag gör köksträdgård igen!