lördag, april 19, 2014

Praktik på Göteborgs botaniska trädgård

Jag har gjort praktik på Göteborgs botaniska trädgård i tre veckor, arbetstiderna 7-15:30, innebar att väckaren ringde kl 5. Fysiskt arbete hela dagen är inte denna arma kropp van vid så jag somnade som en gris vid niotiden på kvällarna! Ingen tid för blogg! Instagram har varit min räddning för en dokumenationstok som jag, ni som inte följer mig där ska här få en liten bildkavalkad! Tyvärr väldigt pixliga mobilbilder, jajja.

Första morgonen på Botaniska, så olidligt vackert det var med frosten, morgondiset och soluppgången. Och så där läskigt att vara ny på ett ställe, hälsa på miljoner människor, visas runt på alla ställen och ställa otroligt korkade frågor.
 Men det gick väl bra, jag blev satt i arbete med att vårstäda örtagården. Redan till första rasten hade jag fått en blåsa i handen. Jag kände mig som en riktigt vek kontorsnisse. Men jag var nog rätt hög av att vara på ett ställe med så mycket blommor, lökar, lundväxter, knoppande träd. Det var så vackert!
På tisdagen hade jag Sigge med mig, han hade varit sjuk och hade nu en feberfri dag innan han skulle tillbaka till dagmamman. Mobilen glömde jag dock hemma, så jag fick inga bilder. Dagen ägnades åt stora bildrabatten vid spegeldammen. Vinterdekorationerna skulle bort och jorden skulle gödslas med kogödsel.

Min grupp hade ansvar att plocka ihop växtvagnarna till butiken den här veckan. Superkul uppdrag tyckte jag, massor av begärliga lundväxter anlände på morgonen: primulor, anemoner, corydalis, pulminarier och variegerade brunneror. Och hör ni hur jag börjar slänga mig med latin när jag jobbar på Botaniska ;-)
Jag blev inkallad till växthuset i ett par dagar, och jag vet inte hur många hundra (tusen?!) pluggplantor som levererades och dessa behövdes skolas om. Skola, skola, skola. Det var ett drygt jobb, men jag lyckades få upp tempot efter ett tag. Det var mysigt att stå och snacka med de andra i växthuset.  Jag fick lära känna Lisa, vi som följt varandra till och från både på blogg och Instagram och har gemensamma bekanta. Hur roligt som helst!
En halvtimme i veckan får man avsätta för en promenad i parken, vilken bra grej, för jobbar man kring entrén och de nedre delarna i parken, hinner man inte se så mycket av resten av parken när man jobbar. Katsuran var helt otroligt vacker den där första veckan. Den blommade med små röda blommor som gjorde sig så fint i motljuset! Veckan efter var blomningen över och hela trädet var bronsfärgat i stället. Vackert också det, men detta var en upplevelse som inte gick att fånga med min kamera! Trädet är jättestort!
Fredagen avslutade jag och en annan praktikant med ett studiebesök på Gröna rehab i Lilla änggården. Jag hade aldrig varit där och det ligger otroligt vackert i en dalgång med skogen runtom. Bakom huset finns ett koloniområde med små odlingslotter, intill rinner en bäck, framför finns en massa fruktträd. Gröna rehab håller till i en gammal trädgårdsmästarbostad till Lilla änggården. Bilden är tagen från baksidan. Det var väldigt intressant för mig att se och höra hur de jobbar här. Vilken perfekt miljö de hittat för denna verksamhet, man kände hur lugnet kom direkt man var framme!
Första veckan var det riktigt kanonväder, kyliga morgnar, och sol hela dagarna. Andra veckan var det desto mer opålitligt. Men jag tror det var uppehåll på måndagen när vi vårstädade i Landeriet. På eftermiddagen gick hela personalen på Japanpromenad genom parken, under ledning av botanist Björn Aldén. I år är det Japanår, med invigning 26 april och han gick genom allt som skulle hända för att alla skulle vara beredda att berätta vidare och kunna svara på frågor. Han visade runt bland det digra material av Japanväxter som finns på Botaniska. Toppen att få följa med på detta!
 I Japandalen hade precis körsbärsträdet vid dammen börjat blomma (blommar kanske fortfarande?). Detta är min favoritplats i hela parken och det delar jag nog med många! I år hittar man lite nyheter i Japandalen.
 Jag fick lära mig att detta träd är det mest härdiga vintergröna trädet, utom tall och gran. Hjulträd kallas det på svenska, Trochodendron på latin. Alltid roligt att lära sig nåt nytt!
 På tisdagen hällregnade det och då fick man veta om utrustningen höll! Och trots att jag fjällvandrat och varit ute så mycket gjorde jag några fatala misstag: stoppade inte in skjortan i byxorna, struntade i gummistövlarna, hade inte med mig tillräckligt med ombyte. Så ja, den här dagen kan sammanfattas som blöt! Men man lär sig av såna missar! Vi jobbade i området med miniroddisarna. Vi tog bort den gulliga vintertäckningen (bra tips: bambukäppar är instuckna runtom och stora typ granruskor lagda som ett indiantält över) och krattade undan det värsta lövet. Resten fick tas en dag med torra löv så man kan använda blåsen.
 Resten av veckan handlade om att plantera ut vårblommor i rundlarna kring entrén. Här hade min handledare designat stjärnor i olika färgteman. Lökarna sattes i höstas och nu fyllde vi på med penséer, gyllenlack, heucheror med mera. Växterna behöver lite tid att växa till sig, men det blev riktigt fint på en gång!
 Massor av finfina personalförmåner på det här stället. Fick med mig flera spännande fröpåsar, valnötter och annat... bara sätta i gång att så!
 Min grupp har hand om dahliorna och en morgon var vi inne och pysslade med dem. De behövde vattnas och så gallrade vi dem så att det bara växer tre skott ur varje kruka. Det hade något med storleken vid utplantering att göra. I början av juni planteras de ut och då är det fullt i växthuset!
 Lisa jobbar i växthuset med sommarblommorna (och vårblommorna) och visar här hur hon bygger en boll med mossa och vårblommor.
 På fredagen ogräsrensade vi och tog bort löv från löklisten och krattade och snyggade till inför helgen. Veckan avslutades med perfekt väder, sol och många glada besökare som stannade och pratade med oss!
 Innan jag åkte hem så gick jag ner till entrén och tog bild på vad vi gjort under veckan. Måste ta mig hit lite senare för att se när lökarna blommar i rundlarna! Samtidigt som vi jobbat med rundlarna hade Eva och Birgitta jobbat med stora bildrabatten. Den japanska flaggan med röda och vita penséer är på plats!
 Sista veckan på praktiken och vi skulle ta oss an att plantera löklisten. Min handledare har gjort designen och vilket jobb det måste vara att göra detta, det är många meter rabatt, massor med växter som ska stämma med varandra i färg och höjd och så ett spännande mönster. Till ritningen hör en växtlista där exakta antalet växter i varje ruta anges. Hon hade färgat raderna efter blomförger för att enklare hålla reda på växterna.
 Vi började med att rita ut rutorna i rabatten och numrera dem. Sen var det bara att kolla växtlistan vilket nummer och vilken växt och hur många, placera ut och plantera! Vi hann knappt halva på måndagen, sen blev jag sjuk och var inte med när det blev klart.
 En regnig förmiddag (se ovan) och en solig eftermiddag (se nedan). Prunus Accolade vid lökhuset blommar så fint så fint!
Jag hade svår jobbabstinens hemifrån, så efter en feberfri dag men med en ipren och en alvedon i kroppen masade jag mig till jobbet på torsdagen. Det hade varit så snopet att missa den sista dagen! Det var skönt att få säga hej då ordentligt. Vi jobbade på i Landeriet och här ska det vara väldigt prydligt med raka kanter och bar jord mellan varje växt. Det här är en historisk trädgård och växterna är gamla kultursorter som är värda att bevara. Jag rensade ogräs och begränsade perenner som drog i väg.
Hips vips var klockan halv fyra, tack och hej då, kanske vi ses igen (jobbigt med farväl). Stort tack till min handledare Maria, mina närmaste medarbetare Lars, Sven och Robin i trädgården och Birgitta, Lisa, Emma och Eva i växthuset. Och sen alla andra vänliga själar som jobbar på det där stället. Jag bara måste tillbaka fler gånger i vår och se hur planteringarna tar sig och hur de klarar skötseln utan mig ;-)

2 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Vilken underbar upplevelse att ha i minnet! Och tack för att jag fick följa med på en del av den :)Glad påsk!

Kerstin E sa...

Tack för inspirerande text!
I skolan är det bara prov, redovisningar och inlämningar som ska rättas innan betygssättning!