lördag, april 26, 2014

Färgchock under Magnolian

 Magnolian har blommat ett par veckor nu och hade sin peak under påskhelgen. Nu börjar den tappa bladen, så jag får skynda mig att fota om det ska bli en bild på den! Den har varit så vacker i år!

Under Magnolian blommar gullvivorna som tokiga! Ormögorna har inte alls tagit sig lika bra, så jag skulle behöva göra en insats där.
Busken till vänster är häxalen jag planterade i höstas. Jag trodde den skulle vara tidig på att blomma, men den har inte kommit igång än.
 Den här var charmig, så långa stänglar!
 Doftar gott:
Gullvivor vill gärna stå i kalkrik jord, medan Magnolior trivs i sur jord. Jag tycker inte det verkar som någon av dem vantrivs, ibland går det att göra "fel" i trädgården!

Och så en bild på lungörtshavet på baksidan!
Vi har varit hemma idag och dolat på i trädgården. Jag har planterat några häggmisplar, beskurit en rododendron radikalt (innan blomning, ja, men den hade inte så många knoppar så jag offrar blommor i år!), öst på lite jord på sina ställen, vattnat och så har jag suttit i hammocken och bara njutit. Det är verkligen vackert just nu! Jätteramsen i skogen är till att blomma, liljekonvaljerna uppe i backen håller på att skruva fram och ormbunkarna är i startgroparna veckla ut!
 Och fågelbäret i skogen blommar som allra mest just nu, men den blomningen brukar snabbt vara förbi!
Jag hade en idé om att åka till Botaniska på Hanamipicknick och Japaninvigning... men hemma bäst :-) Hoppas jag kan få till en tur dit under veckan. Är så nyfiken på vårblomsplanteringarna vi planterat! Ha en skön helg allihop!

5 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Oj så frodigt och färgglatt du har det. Riktigt maffigt med lungörtshavet - härlig bild!


Kram

susanne sa...

Vilken matta av lungört! Vackert!/Susanne

Anonym sa...

Lungörten <3//Elin

maria sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

nbde2020 sa...

replica uhren kaufen

Omega replica
orologi replica
replica rolex
fake rolex

replica uhren kaufen
rolex replica
fake rolex