lördag, juni 07, 2008

Dagens blommor

Syrenerna har vissnat och nu har istället schersminen börjat blomma.Igår slog pionen ut! Ett år slog den ju ut till midsommar!
Nora Barlow-aklejan fick jag vid ett plantbyte i fjol och den kom igen i år. Undrar om nävan till höger är en nätnäva? Jag blandar ihop mina nävor (det uppmärksammade KarinA förut, tack :-). Ingen vidare bild, här är en bild från förra året.
Vi har inga problem med sniglar i den här värmen. Typ de enda växterna som de varit på är den där hostan som jag flyttade när vi grävde och den här praktveronikan (som jag med hjälp av en läsare fått identifierad). Men sniglarna har inte hindrat den från att blomma!
Iris gillar uppenbarligen inte full sol!
Den trivs bättre i halvskugga!
Jag har fem tuvor med blå iris på olika platser i trädgården. Det är super att ha en växt som ger så mycket blom runt skolavslutning. Man kan göra så fina examensbuketter med iris, daggkåpa, pionknoppar och plymspirea! (Tyvärr glömde jag fota, får fixa en ny...). Här en iris i närbild som står framför en rododendron.
Rosen på hörnet blommar som tokig. Jag har inte beskurit den i år så busken har blivit jättestor! Annica gissade i fjol att det var en fylld kanelros. Den doftar gott när man kommer nära!

Till sist en bild på en trätunna som vi köpte på K-Rauta.

7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Vackert, trätunnan har man ju inte mycket användning för nu :)

Hjärtat Mitt sa...

Trätunnan är jättefin!
Rosen ser ut som min fyllda kanelros, så det kan nog stämma.
Visst är det mycket som blommar, men tyvärr så blommar det mesta över för fort, tycker jag.
Och det behövs(viskar)regn.

Kram Mari i Marieholm

Anonym sa...

Vad fina blommor, känner igen många av de du har som finns här i vår trädgård. Och visst mår växterna kass när det är så varmt och torrt. Jag vattnar vissa av dem som jag verkligen är rädd om, de har verkligen haft det tufft i år. För kanske tre veckor sedan hade vi nattfrost med -3 grader, och nu är det så hett och torrt...

Karin sa...

Skönt att slippa sniglarna! Så härligt det blommar hos dig, men det känns lite tråkigt att det går så fort nu. Jag tror inte det är en nätnäva på bilden du visar. Är blomman helt vit? Både blad och blommor är väldigt karaktäristiska på nätnävan!

Läste om gången i inlägget nedan, det är verkligen jättesvårt det där. Jag tror ni gör rätt som inte gör den rak - det tror jag Maria också hade tyckt - mjuka former är vackert! :)

Ha det gott i värmen! Kram Karin

Anonym sa...

Hej Linda! Här har syrenerna börjat blomma, det är för tidigt, dom blommar vanligen till midsommar på de här nejderna. Hoppas bara att det finns några blommande buskar då under midsommar heljen. Broder M har äpple träden i full blomning. Det har inte varit så varmt här de sista två dagarna, inte alls kul. Kram mlj
ps. fin tunna ni har skaffat, vi får väl önska lite regn, så den torkar inte o får sprickor

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Var trätunnan dyr? Den är jättefin! Vilket arbete med trädgårdsgången, imponerande! Schersmin ska jag skaffa när vi fixat färdigt på framsidan av huset. Nu åker jag, M o A snart till Frankrike och lämnar E att sköta blommorna, jag hoppas de överlever ;-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

hannele: Jag tänkte skriva det, men jag glömde visst :-)

Hjärtat mitt: Ja, blommorna liksom bara torkar ihop!! Men nu kommer "bättre" väder ;-)

Spessartin: Oj, snabba växlingar. Jag vattnar krukor och pallkragar och så rosorna som ligger i en rabatt där jag täckt botten med markduk. Jag tänker att där tar väl fukten slut? Annars så tycker jag att det mesta får lov att klara sig på egen hand.

Karin A: Nä, jag var på plantskola igår och hittade den växten, den hette bara trädgårdsnäva! Men hade nåt speciellt sortnamn som jag glömt. Den förra nävan jag visade var mycket riktigt en pricknäva. Jag tror det var Espresso.

Ja, jag vill ha mjuka former, men det var svårt att fixa när vi grävt ganska rakt med grävaren! Jag har inte varit ut än och fortsatt stenläggningen...

mlj: Schersminen blommar kanske till midsommar, men den kanske inte är så vanlig hemma? Jag tror det blir regn under veckan. Vi skulle behövt ett stilla stril i ett par dagar. Kommer det en störtskur är inte det heller bra. Marken är så torr och hård!

karin: Runt 600 kr kostade tunnan. Såg att det fanns på Coop också, men där var den var lite dyrare. Trevlig resa!