onsdag, september 07, 2011

Äppelprovning

I fredag var det Kulturnatt i Kvarnbyn och jag var där tillsammans med Anette och gjorde reklam för Trädgårdsnätverket i Mölndal. Det visade sig finnas massor av trädgårdsintresserade människor bland besökarna. Jättekul! Anette gjorde kransar och berättade om kranspysselkvällen som kommer senare i höst. Vi hade också äppelprovning och det blev en hel del äppelprat och trädgårdssnack. Äppelgrejen var en egogrej eftersom jag själv är nyfiken på vilka sorter som jag gillar och inte gillar. Jag hade hittat fem svenska sorter i fruktaffären, och här är mina omdömen:

Discovery - Min favorit! Söta och sura på samma gång, med massor av smak. Fast konsistens.
Dansk Gravensteiner - Snyggast! Verkligen jättegod! Lite mer söt än sur. Var min favorit tills jag började jämföra med Discoveryn och då vann den senare för den smakade mer.
Katja - Favoriten för de som gillade surisar. Fast konsistens. Säkert supergod i pajer.
Alice - Näej, inge vidare. Mjölig konsitens, inte god.
Sedan var det ett äpple som såldes som Manette, men jag hittar inget sånt äpple, kanske det var Mantet? - Lite mjölig i konsistensen, ingen favorit.

Vi får se när jag kommer mig för att köpa äppelträd. Skulle behöva smaktesta fler sorter, men Discovery och Gravensteiner känns helt okej. De verkar kunna pollinera varandra också.

Passa på att äta svenska äpplen nu när det är säsong och man hittar dem i butikerna!

Det är verkligen vackert i Kvarnbyn med forsen och de trånga gränderna. Här kommer några bilder.





2 kommentarer:

Maria sa...

Mysigt med alla vimplarna! Ibland är det så mycket äppelsorter att välja på i affären, så att man inte vet vilka man ska ta. Snart kommer väl de svenska i affären, men jag har nog inte sett dem än...

Ulrika sa...

Kul med äppelprovning, men Du har missat det allra bästa. Äpplenas äpple. Aroma! Prova det så behöver du inte prova några fler;-)