söndag, september 20, 2009

Mera grävt

Och så har vi än en gång påbörjat ett nytt projekt utan att först ha färdigställt ett annat :-) Vi har hyrt en minigrävare den här helgen för att fixa dräneringen på baksidan. Samtidigt passade vi på att rensa bort en massa växter för att göra plats för en ny köksträdgård!

På bilden nedanför är det jag som håller i spakarna. Jag rensar bort en massa hallonsly. Det här är alltså i hörnet på baksidan där jag tidigare drömt om ett växthus (det gör jag fortfarande). Men om det blir av eller när det blir vet jag inte. Många år fram i alla fall. Nu har jag i alla fall en ny idé om hur det är området ska bli, skulle behövt rita en skiss och visa, men det får bli en annan gång. Massor av jobb ligger framför för marken är full med gamla rötter. Eventuellt skulle jag ju kunna börja att odla helt i upphöjda bäddar...Förra året gjorde vi en platå och en liten slänt. Marknivån vid huset blev dock väldigt sank. Vid mycket regn samlas vatten som inte rinner undan. Detta försöker vi nu råda bot på genom att vi grävt ett dike som leder bort vatten med dräneringsrör.
Här fortsätter diket förbi altanen (gissa om det är mycket att göra). Den här bilden är tagen tidigare på dagen.
Är du intresserad av riktigt fina ruggar av blå iris så har jag några över... Den stora hostan har jag delat i sex plantor så är du intresserad så hör av dig med din mailadress så kan du få!

3 kommentarer:

Evelina sa...

Alltid lika finr hos dig Linda!! Jag är så imponerad! Duktiga du.'

Vikkan sa...

Jag vill gärna ha lite av hostan! Mailadressen min har du ju...! ;-)

Fint du har i trädgården trots diken mm!

Kram Vikkan

Erika sa...

Så skoj att gräva, man får ju passa på när pojkarna lämnar över spakarna en stund.

Vad sägs om en fika nu när höstmörkret kommit? Ska se om jag inte kan jag fatt på din man innan jag slutar jobba på samma ställe som honom.