tisdag, oktober 02, 2012

Före/efter: Hur har buskpartiet blivit egentligen?

För två höstar sen tog jag ett rejält ryck i buskpartiet mot cykelvägen, jag rensade och beskar och fyllde på med en massa buskar som jag bland annat fyndat på höstrean. Jag ville ha lite mer vinterinsynsskydd i form av vintergrönt, mer variation och mer höstfärger och så marktäckare under alltihop. Hur har det blivit?

Först lite före-bilder
När jag ser dessa junibilder från 2006 förstår jag inte varför jag började ändra över huvudtaget. Vilken vägg! Så vackert med blomningen! Men... jag tyckte lite annorlunda då och störde mig på att buskarna var såååå täta, kala nertill och kvastar längst upp i toppen. Jag var ju naturligtvis tvungen att gallra och sen finns det ju många buskar man vill ha... ja, det är inte alltid heller man jobbar på förståndigt och logiskt utan med lust och känsla!

Så här såg det ut när jag planterat för två år sen (det är sen höst så de mesta löven har redan trillat av):

Efter (eller under tiden, för blir det nånsin klart?)
Och så här såg det ut i helgen i slutet av september:
Det är rönnspirea i mitten/vänster i bild med höstfärger och den fanns inte med i förteckningen för två år sen... den har spridit sig från andra sida den stora cypressen. Den täcker in den vänstra rododendronbusken ganska fullständigt. Behöver begränsa framfarten. Kornellen har fina höstfärger. Syrenen har gulnat. Annars är det mesta grönt.

Samma kornell i denna bild, sen är det lite höstfärger ner, närmare skjulet. Det är svartaronia och hortensia. Man ser bären på Cotoneaster närmast skjulet.

Här är från sidan. Carmencitarönnen kommer inte alls fram, försvinner helt och syns bara när den fått höstfärger (inte än). Jag ska flytta den och ersätta platsen med ett träd som blir större. Längst ner i bild syns den söta ormroten med sina ljusrosa små spiror. I love.
Längst ner mot skjulet var tidigare ett riktigt skräphörn. Från början växte gullris här (några är kvar), men här har jag tippat ogräs och uppgrävd jord och här hamnar all möjlig bråte. Jag har lyckats rensa undan och tycker att det börjar bli riktigt fint. Den där Cotoneastern hänger som en plym över och har så vackra bär. Under växer bland annat lungört och hortensia (som tyvärr aldrig blommat). Annat som växer är tyvärr åkervinda, så den måste jag rensa bort flera gånger under säsongen så den inte tar över.

Kanske man skulle sätta ett vattenbad här? Eller en pall? Marktäckarna behöver i alla fall sprida sig lite till för det är fortfarande en del bar jord.

Hur som helst. Jag är ännu inte helt nöjd med det här buskpartiet. Det är fortfarande luckor och inget bra insynsskydd. Buskarna behöver växa till sig ännu mer. Häggmisplarna jag satt är jättetaniga och märks inte alls. Forythian däremot växer yvigt och väldigt fult, behöver göra något åt formen på den. Rododendronbuskarna ger inget vinter-insynsskydd alls ännu och jag funderar på att beskära dem så de förgrenar sig och buskar till sig mer.

En kul grej r att jag börjat formklippa lingonoxbär som kommer upp. Jag har ju även satt myrtentry och japansk järnek som jag formklipper (vilket inte syns på dessa översiktliga bilder). Det ska bli spännande att se på några år hur det tar sig. Fast en del kanske får flytta ner till nedredelen när jag börjar fixa där så småningom.

Jag har ju planer på en skog och vill flytta Carmencitarönnen och sätta dit andra träd som blir större. Jag tittar på rönnar och lönnar... riktigt fina höstfärger får det bli.

Fast jag tror det blir svårt att hinna med detta i höst. Helgerna bara rinner bort för vi har så mycket annat att göra också.

3 kommentarer:

Hélena sa...

Du är verkligen duktig på att få ihop snygga helheter. Det är också roligt att få före och efter bilder, inspirerande.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Jo sa...

Oj, vilka avancerade projekt du har! Jag har ju så mycket gräsmatta i trädgården så mitt största och första projekt är ju att få till fler "rum". Jag går just nu kursen som "Timjan och pioner" håller i. Det är verkligen jättekul och inspirerande att träffa andra trädgårdsmänniskor som vill planera och fundera över trädgård!

Så snart kanske jag kan anta lika seriösa utmaningar som du gör i din trädgård! :)

Northern Shade sa...

It looks like you did end up with more fall colour from your changes in the shrub border. I'm always impatient, waiting for my new shrubs to grow and fill the space. I'm still trying to get more privacy around the perimeter.