onsdag, oktober 31, 2012

Grattis bloggen, 7 år!

Hurra på bloggens födelsedag! Foto: Andrew Michaels (CC-licens)
Igår fyllde min trädgårdsblogg 7 år... 7 år! I mitt första inlägg skriver jag "Jag har länge varit sugen på att dokumentera mina vedermödor i trädgården, men varit tveksam av olika skäl. Nu sätter jag i alla fall igång med en trädgårdsblogg! Vi får se hur länge intresset håller i sig. Håll till godo!"

Jag visste inte alls vad det skulle innebära att blogga, några trädgårdsbloggar fanns knappt på den tiden. I början var jag ganska hemlig och lämnade knappt ut adressen, men snart hittade läsarna till bloggen och det är verkligen alla som läser och kommenterar som är den stora grejen med att blogga! Respons och glada tillrop, någon att fråga när man undrar, ni är verkligen BÄST! Och så många bra människor jag lärt känna i och med bloggen som jag också träffar på riktigt! Det var sånt jag inte tänkte på skulle hända när jag startade.

Jag såg bloggen mest som en plats att dokumentera det jag gör... och för det har ju bloggen också varit ovärderlig. Jag skulle aldrig ha motiverat mig att fota och skriva ner det jag gör om jag inte haft bloggen att lägga upp det på. Sen går det ju upp och ner i livet och det finns perioder när jag inte skrivit eller skrivit om helt andra saker, men bloggen finns kvar och man kan fortsätta trädgårdsblogga när tiden och lusten infinner sig.

Är det någon som läser nu som hängt med från början? Det vore jätteroligt om ni skrev en rad!

I första inlägget skrev jag också att höstfärgerna fortfarande lyser och att höstastrarna var så fina... well inte i år!

30 oktober 2005:

De låga blå astrarna var ju helt underbara... tyvärr har de tynat bort, och i år finns bara en rådjuruppäten sticka kvar :-(

31 oktober 2012:
Baksidan var också färgrikare:
Men helgens frost och blåsten som följde efter fick träden att tappa löven och nu är det mest olika nyanser av brunt. 31 oktober 2012:
En hel del har ju hänt i trädgården och det kanske syns i bilderna ovan.Vi har försökt göra trädgården till en ännu roligare trädgård att vara i, leka, sitta, titta på blommor, smaka på bär osv. Det ska bli jättespännande att se vad som händer i trädgården de följande 7 åren.

Ha det gott!


22 kommentarer:

Iréne JB sa...

7 år är verkligen en lång tid. Hittade din blogg för kanske 3 år sedan. Själv började jag blogga för 2,5 år sedan av samma anledning nästan: att bokföra trädgården och mina stickningar.
Kommer att följa dej i framtiden också!

Jessica och Malte sa...

Grattis på 7-års dagen. Jag tror inte jag varit här innan la till mig som följare så jag hittar till dig igen.

Bettina Bäck sa...

Grattis! Oj, vad kul, du måste verkligen vara en av de första trädgårdsbloggarna. En pionjär. Själv började jag i våras, och tycker det är fruktansvärt roligt.
Förstår att det firas med tårta hemma hos dig. :-)

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Stort grattis!! Jag är ju en av de lyckliga som sett din underbara trädgård IRL och kan bara säga att det var tur att du startade din blogg för att dela med dig av dina tankar och all din kunskap. Och alla fina bilder. Men bara så ni vet- Lindas trädgård är, om möjligt, ännu finare i verkligheten!

Marina sa...

Grattis till sju år!
Jag har inte hängt med från början men det var du som fick mig att börja blogga.

Kram

Trädgården på Höjden... sa...

Stort grattis till de sju åren. Hoppas det blir många till.
Kram åsa

Ulrika sa...

Grattis på födelsedagen! 7 år är lång tid, imponerande!
Kul att se bilderna från "förr".
Ulrika

Karin A sa...

Åh, wow 7 år! :) Grattis - tiden går fort när man har roligt. Jag har inte varit med från början men ganska länge i alla fall. Tror jag började läsa din blogg någon gång under 2006 och sedan blogga själv i slutet av samma år. Tänk att jag aldrig sett er trädgård irl. Vore kul att få göra det framöver! :) Kram

Hélena sa...

Grattis! Precis så tänkte jag också när jag började :-) och mina upplevelser är likadana som dina. Har inte följt dig sen början för då, för sju år sen, hade jag inte en trädgård och visste knappt vad trädgårdsintresse var för något... Tänk så mycket som kan hända på sju år :-)
Kram Hélena

Taklyftet sa...

Grattis! Jag har nog varit med i nästan 6 år och din blogg gav mig inspirationen att börja blogga för lite mer ä 5 år sedan.
Må vi fortsätta länge :-)
Kram Jenny

Northern Shade sa...

Happy 7 years of blogging. I think I started following your blog around 5 years ago. It's very interesting to see how a garden changes over time.

Anonym sa...

Grattis Linda, va tiden går, men det har hänt ett o annat.
kram mor <3

AnnaMalinska sa...

Grattis!
Har bara varit med en kort sväng men du ger så mycket inspiration till mig som håller på att planera trädgård för fullt.

Kram Malin

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för alla grattis! Jag får ta och bjuda på riktig tårta också, men jag tror vi tar det till våren när det börjat grönska igen! :-) Ha det härligt i höstrusket!

Allis sa...

Oj, 7 år!
Det är inte illa -Grattis!
Förstår att det blev tårta då ;)
Jag har ganska nyligen hittat hit, tror att det var när jag blev medlem i Trädgårdsbloggar på Fb.
Så kul med före och efter bilder, det borde vi göra oftare för att verkligen se hur mycket som ändå åstadkommits över tid.
Ha en go dag!
Kram Allis

Linda sa...

Grattis på sjuårsdagen! Vilken fin tårta =)

Precis som du tänker jag också och det är därför jag har börjat blogga också nu när jag blivit med hus och trädgård, man har en anledning att dokumentera och fotografera det man gör :)

Anita sa...

Grattis en dag i efterskott till bloggens födelsedag! Gillar den härligt blommiga födelsedagstårtan. Jag har hittat din blogg idag men ser fram mot de kommande 7 åren :)

Maria sa...

Kul att det gått så många år! Var ju tack vare att jag hittade din blogg och sedan Karins som jag också kom på att blogga kan man ju göra...Och jag har hållit på i 5,5 år ungefär.

Evelina sa...

Grattis bloggen 7-år! Bra jobbat!
Jag hittade dig för ca 5 år sedan, men det via barnen ju :)
Kram Evelina

Mina Gröna Tankar sa...

Gratulerar kära lilla blogg! Hoppas att du blev firad ordentligt därhemma!

Visst är det kul att dokumentera vad som händer i trädgården. Speciellt trevligt är det att gå tillbaka och se hur det såg ut en gång - när man känner att man varken hinner med eller något händer - Tittar man då på gamla bilder får man en väldig bekräftelse och inspiration av sig själv! (Blev inte det en särdeles konstig mening...men jag tror att du förstår vad jag ville ha sagt ;)))

Hélena sa...

Hej igen!
Jo, min nya kamera och objektiv kostar en slant och jag hade inte köpt båda om jag inte hade min brorson jobbandes på Canon. Det finns jättemånga bra alternativ för betydligt mindre summa. Jag brukar kolla www.fotosidan.se under fliken produkter. Där kan du läsa vad alla fotografer tycker om olika kameror och objketiv, se bilder tagna med utrustningen och även se priser. Jag har använt mig mycket av just de recensionerna. Vill du fråga mig om något så är det bara att fråga på :-)
Kram Hélena

Lindas trädgårdsblogg sa...

Pilgrim, tack för tipsen! Och än en gång tack för grattis alla!