söndag, september 30, 2012

Vingad benved - många like på den!

Men herregud, jag smäller av så vackert det är ute nu! Och inte behöver jag ta mig långt, bara kika ut genom vardagsrumsfönstret så ser jag det här:
Vad är det där röda? Jag får gå ut och kika närmre... åh, det är den där vingade benveden som jag fick för två säckar jord i somras! Jag försökte förklara, "det är en superfin buske, är du säker?" Men nej, hon ville inte ha den. Jag grävde upp den snabbt som tusan så hon inte hann ångra sig! Jag är nöjd över mitt kap och även över platsen. Som naturligtvis blir ännu bättre när det finns en fungerande häck bakom (och inte ett nyplanterat halvdött elände). Tålamod! Kolla också höstfärgerna i skogen, det är en häggmispel som är så vackert orange!
Ganska onaturlig färg det här, egentligen!
Jag har två vingbenveder till. Den ena har jag satt i entrérabatten.
Och nu ska ni få se den i alla möjliga vinklar!
Från den här vinkeln har jag nog inte fotat förr. Bakom rododendronbuskens knotiga stammar! Fint med vajande diamantgräs också...
Sen upptäckte jag att den japanska buskroslingen som jag köpte på en plantrea i somras fått en röd "blomma". Samma röda. Mycket snyggt. Hoppas den överlever vintern!
Idag har jag äntligen knyckt mig lite trädgårdstid. Vi hade plantbyte i vårt trädgårdsnätverk och jag lyckades få ner alla växter i jorden! Plus lite annat grävande och flyttande. Börjar vara dags att ta sig an höstsysslorna i trädgården. Hoppas ni haft en bra helg!

9 kommentarer:

Trädgården på Höjden... sa...

Den där vingade benveden är verkligen otroligt vacker. Jag har planterat en här hemma och längtar efter att den ska växa till sig och lysa som ett riktigt rödrosa höstljus :-)
Hälsar Åsa

Anna Vattenkanna sa...

Där gjorde du ett kap! Visst är den tjusig där den flammar i ceriserött.

Kram

Anonym sa...

Ja, visst är den vacker! Fyndade en till 70% rabatt förra hösten, mycket nöjd! Kram Hanna

Marina sa...

Vingade benveden är så fin. Jag har en men den har inte skiftat färg ännu.

Kram

Hélena sa...

Så vacker och häftigt med en färgklick nu på hösten. Tack för din goa kommentar hos mig! Nej, jag har inte tre jobb, ett jobb och många fritidsintressen som ibland blir uppdrag som påminner om jobb :-) Mitt bloggande och läsa andras bloggar och svara gör jag framför tv´n. Så mycket skräp så det är roligare att läsa alla härliga trädgårdsbloggar.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Törnrosa sa...

Så fint du har det i din trädgård. Roligt att se den från flera olika vinklar. Och visst är det kul, då man helt plötsligt hittar ett nytt ställe att fota ifrån. Då kan trädgården bli spännande och ny även för oss ägare.
Hej från Törnrosa

Northern Shade sa...

It looks like all of the reds and oranges are sneaking up on the green in your garden and are going to take over. I appreciate seeing the garden from different angles, to see how it all fits together.

I got some great deals at the end of season sales, too. Now I have to rush to finish the planting, as our perfect September weather is turning cold.

Le petit jardin sa...

Så vacker buske med läcker färg. Härlig kombination i din trädgård!! Jättefint

Kram Kajsa

Erika sa...

Min benget har inte hunnit bli röd ännu. Händer nog vilken dag som helst nu.