fredag, april 15, 2011

Hästdynga

Äntligen, äntligen, äntligen har jag lyckats fixa hem stallgödsel till min trädgård! Det tog bara fem år... men nu vet jag i alla fall vart jag ska vända mig. Det känns gött. Två vändor har vi varit och jag har för första gången lagt gödsel i samtliga rabatter PLUS under ett flertal buskar. Så här mycket ompyssel har då jorden aldrig fått. Undrar hur växterna reagerar på denna chockbehandling?


Jag är så förväntansfull över buskpartiet mot cykelvägen. Precis innan snön kom gallrade jag och grävde ner en massa nya växter. Jag undrar hur det tar sig! Pinnen i mitten av bilden är en Carmencitarönn! Skulle vilja snygga till kanten mot gräsmattan. Det är knöligt och fult, och väldigt låg prio. Annars så har jag grejat med den här delen av trädgården (se nedan). Jag hade tänkt sätta en skärmvägg som avgränsar köksträdgården mot lilla miniträdgårdslunden som ska bli av jorden bortanför. Det är bara det att jorden lutar (vilket det alltid tenderar att göra hos oss) och jag vill att köksträdgårdsdelen ska vara plan, så nu har jag grävt bort en massa jord och gjort ett dike som jag fyllt med grus. Måste göra en liten kallmur så inte jorden rasar in i skärmväggen. Bilden är från igår, då jag inte hade kommit så långt.

I morgon blir en ny dag att greja. Underbart att våren är här!

7 kommentarer:

Iréne JB sa...

Oj vilken boost med stallgödsel. Mina rabatter får nöja sej med lite kompostjord. Och det där att det lutar känner jag igen. Tycker att det är ganska plant på vissa ställen, men visst lutar det där också. Jag ser fram emot lite ledighet nu så att jag kommer igång ordentligt med trädgårdsgrävandet.

Maria sa...

Det ser ut som om er trädgård är jättestor, med massor av olika hörnor att arbeta med. Här går det undan med snösmältningen nu. Fortfarande mer snö än gräs, men det är på G.

Hannele på Hisingen sa...

Det gillar rosorna!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Trodde kogödsel var bättre, men nu måste jag ju få veta mer! Har du hämtat hos hästarna direkt? Behöver man blanda upp dyngan, behöver den komposteras innan man kan lägga på rabatterna? Jag borde gå till stallet här bredvid och fixa därifrån istället för att åka till affären och köpa. Att jag inte tänkt på det! Lär mig mer! :-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Iréne: Kompostjord är ju heller inte fy skam!

Maria: Den är inte superstor, men väldigt många hörnor att ta hand om :-)Snart kan ni också börja påta!

Hannele: Dom har fått!

Karin: Jag har hämtat från ett ställe som tar hand om hästdynga från travbanans stallar. Den har legat länge så den är välbrunnen och luktar inte. Det är viktigt, det får inte vara färskt! Absolut, du har ju så nära till hästar, det blir väldigt ekonomiskt! Och du som har så många pallkragar att fylla också!

Erika sa...

Vilket bra ställe du verkar ha hittat med hästgödsel. Själv hade jag kvar ett par skottkärror från föra året. Slängde på det på häcken men jag var absolut inte så generös med näringen som jag ser att du har varit.

online pharmacy sa...

Tycker att det är ganska plant på vissa ställen, men visst lutar det där också.Jag har hämtat från ett ställe som tar hand om hästdynga från travbanans stallar.